Podobe kot posredovane realnosti

Vilém Flusser in Harun Farocki v meta-dialogu

Podobe kot posredovane realnosti

Vilém Flusser in Harun Farocki v meta-dialogu

Harun Farocki: Eye/Machine III (Auge/Maschine III). Pp. 28–31. © Harun Farocki, 2003

Kritični pogled in preiskovalna preobleka sta potrebna v času, kjer so neenakomerne meje med »resničnim« in varljivim zabrisane v našem dojemanju resničnosti. Obkroženi smo z vmesniki, ekrani, virtualnimi prostori in neskončnimi omrežji. Oddaljevanje tehnoloških napredkov od fotografskega medija ima potencial, da spremeni naše odnose do našega okolja in naših dojemanj samih sebe s pomočjo podob. Nič več nismo zgolj prejemniki podob, sedaj jih tudi aktivno proizvajamo; v 1980-ih, sta bila filozof Vilém Flusser in filmar Harun Farocki že vpeta v vprašanja, ki se dotikajo razumevanja našega odnosa do podob in naše odgovornosti do produkcije podob. Oba sta pozivala svoje bralce in gledalce naj se vključijo v dialog, da bodo razumeli fenomen fotografije in njegovo neposredno korelacijo z masovnimi komunikacijskimi strukturami.

Vilém Flusser (1920–1991) se je rodil v Pragi in kasneje emigriral v Brazilijo, kjer je živel več kot 30 let. Bil je filozof, novinar, profesor in še veliko več; morda najbolj znan je po svojih delih K filozofiji fotografije (Für eine Philosophie der Fotografie) ter V univerzum tehničnih podob (Ins Universum der technischen Bilder). Njegova radovednost, življenjske izkušnje in interesi za številna področja so ga vodili v raziskovanje obilice različnih pojavov, zaradi česar so njegovo mišljenje oblikovale različne discipline. Flusserjevski pojem časa se začne v pred-zgodovini, v epohi, ko podobe vznikajo iz magične zavesti in služijo kot »zemljevidi, ki omogočajo tistim, ki so jim namenjeni, orientiranje v njihovem okolju« (Flusser in Ströhl, 2002, str. 126–127). Abecedna pisava s svojo linearno zgodovino nadomesti magijo, pojav tiska v 15. stoletju pa še bolj poudarjeno narekuje horizontalno sekvenčno progresijo časa. Flusser trdi, da je bil namen podobe, kakor se je ta materializirala v fotografiji, povrniti podobe v vsakdanje življenje. Toda da bi bila pri tem uspešna, je morala oponašati natisnjeno besedo. To pomeni, da je morala podoba »postati takšna, da jo je bilo mogoče mehanično proizvesti, reproducirati in distribuirati, in vrednost podob je morala biti v informaciji, ki jo prenašajo, ne pa v njihovi materialni podlagi« (Flusser in Ströhl, 2002, str. 126–127). Fotografije se razlikujejo od pred-zgodovinskih podob, ker so izračunane možnosti (projekcija na okolje), ne pa pogledi na svet (posnetki okolja). Trenutno živimo v po-zgodovini, stanju alfanumerične kode, epohi tehnične podobe. Kot družba smo se vrnili v nepismenost in zdaj moramo dekodirati krhke linije med realnostjo in proizvodnjo sintetičnih podob. Flusser nazadnje posvari: »In vendar se tega [tehno-kod] moramo naučiti; sicer smo obsojeni na nesmiselno eksistenco v tehno-imaginarnem kodiranem svetu, ki je postal nesmiseln.« (Flusser in Ströhl, 2002, str. 126–127)

Harun Farocki (1944–2014) je bil filmski ustvarjalec, pisec in še veliko več. Izhajal je iz novega nemškega filma, obdobja v 60. in 70. letih, na katero je izrazito vplival francoski novi val in ki je porodilo režiserje, kot so Fassbinder, Herzog in Kluge. Farocki je v svoji karieri, od poznih 60.let do leta 2014, ustvaril skoraj 100 filmov. Izrecno je prevzel vlogo aktivista z namero pripeljati na površje številne skrite vidike politične pokrajine dvajsetega stoletja. Rad je uporabljal najdene posnetke, s katerimi je natančno na novo ovrednotil podobo in tako ponudil močne nove pomene, ki jih je mogoče zlahka zgrešiti. Zanimiv morda ni le Farockijev način razkrivanja moči podob, temveč tudi njegova občutljivost, ki mu je omogočila razumevanje učinkov, ki nastanejo z razvojem novih produkcijskih tehnik. V filmu Podobe sveta in napis vojne (Bilder der Welt und Inschrift des Krieges, 1988) glas pripovedovalca naznani: »Ta sposobnost videti boljše je hrbtna stran neke smrtne nevarnosti,«kar je izjava, ki črpa iz Albrechta Meydenbauerja in njegove iznajdbe fotogrametrije v poznem 19. stoletju. Ob nezaslišano hitrem razvoju tehnologij slikovne obdelave in sistemov računalniškega videnja je Farocki videl »operativne podobe« kot tiste, ki jih stroji proizvajajo za svoje potrebe (v nasprotju s podobami, ki so predhodno služile za reprezentacijo). V filmu Oko/stroj III (Auge/Maschine III,2003), zadnjem delu trodelne instalacije o računalniškem in strojnem videnju, Farocki napravi vidne tiste procese, ki niso le nevidni za večino, temveč tudi služijo kot vodilo za ljudi pri razumevanju tega, kako vidi stroj.

Film Oko/stroj III je bil posnet pred 15 leti. V kakšnem stanju so operativni stroji danes? Ti stroji »postajajo čedalje temnejši, tako zaradi vojaške in korporativne tajnosti kakor zaradi mehanike videčih strojev samih, ki se nič več ne potrudijo, da bi izdelali verzije, ki jih človek lahko interpretira« (Paglen, 2014). V tem smislu smo opravili skok od operativne podobe k pojmom strojne imaginacije. Imaginacija je dejanje predstavljanja objekta, ki ni bil zamišljen nikoli prej, dejanje, ki je opredeljeno tudi kot domiselno. Bi bilo sploh primerno trditi, da avtonomni stroj fotografira? Bi stroj lahko bil fotograf? Farocki v enem svojih zadnjih intervjujev »govori o svojem občutku, da pri podobah ne gre več za to, kako reprezentirati svet, ampak za to, kako intervenirati v svet, to niso več podobe kot reprodukcija, niti v pomenu Walterja Benjamina, ampak podobe kot samostojne realnosti« (Alberro in Elsaesser, 2014).

Flusser in Farocki ustvarita prostor za obstoj dialoga. Poleg tega, da sta oba že sama bila v dialogu, ju njuni filmi in spisi nasledijo kot izobraževalna lekcija v razumevanju našega senzoričnega slikovnega okolja, in to v času, ko umetna inteligenca in avtonomni stroji čedalje bolj oblikujejo vmesnike, s katerimi smo v stiku v vsakdanjem življenju. Za Farockija ustvariti »fotografsko podobo kot merilno napravo pomeni vztrajati na [njeni] matematičnosti, izračunljivosti in nazadnje na ‘komputabilnosti’ sveta podob« (Elsaesser, 2004, str. 197–200). V tem procesu ni človeškosti in tudi ni atributov, kot sta zavest in izkustvo oblike, to je značilnosti, ki nas inherentno ločujejo od stroja. Podobno Flusser v svoji filozofiji fotografije zgodnji vznik medija razume kot prelom v načinu videnja in razumevanja sveta. Njegova teorija komunikacije se zanaša na osnovno postavko, da smo preživeli dve industrijski revoluciji, prvo, ki je spremenila naš način dela, in drugo, digitalno revolucijo, ki je spremenila naš način komuniciranja. Realnost postaja čedalje bolj posredovana, in posredujejo jo avtonomne entitete, katerih sistemi se umeščajo v črno škatlo. 

Prevedel Miha Marek.

Viri
  • Alberro, A., & Elsaesser, T. , 2014. Farocki: A Frame for the No Longer Visible: Thomas Elsaesser in Conversation with Alexander Alberro. E-flux, Journal #59, [na spletu] November. Dostopno tukaj. [20. nov. 2018].
  • Arantes, P., Nesteriuk, S., 2016. Programing the Visible: Dialogues between Vilém Flusser and Harun Farocki. Flusser Studies, 21.
  • Elsaesser, T., 2004. Harun Farocki: Working on the Sight-Lines. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Flusser, V., 2011. Into the Universe of Technical Images. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Flusser, V., 2002. Writings. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Paglen, T., 2014. Operational Images. E-flux, Journal #59, [na spletu] November. Dostopno tukaj. [20. nov. 2018].
Imaginacija je dejanje predstavljanja objekta, ki ni bil zamišljen nikoli prej, dejanje, ki je opredeljeno tudi kot domiselno.
Bralni čas: 6 min.

Sorodne objave

prijavi se

prijavi se na novice in pozive za projekte in prispevke
novice

Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje

otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00

avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri

kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik

  • 18.00: Predavanje Victorja Burgina: Kaj je kamera? Kje je fotografija?
  • 19.00: Predstavitev nove številke revije Fotografije (Kamera in aparat: Izbrani spisi Victorja Burgina) v pogovoru z umetnikom in teoretikom Victorjem Burginom in Ilijo T. Tomanićem, piscem spremne besede k slovenskemu prevodu. Pogovor bo moderiral Jan Babnik, gl. in odgovorni urednik revije Fotografija
  • 20.30: razprodaja preteklih številk revije Fotografija

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.