Grimasa
- Fotografija št. 71/72
- 2016
uvodnik
uvodnik
Eden od najbolj privilegiranih in kompleksnih motivov v zgodovini fotografije je človeški obraz. Še več: obraz je bil vedno eksplozivno bojišče, umeščeno globoko v estetske in ideološke boje glede narave človeka, družbenega razreda in tudi njegove ustrezne reprezentacije prek fotografskega medija. Fotografije obraza, ki jih nekateri imenujejo celo “okna duše”, ujamejo in zamrznejo sicer bežne skrajnosti obrazne mimike: grimase, to je spačenja, skrotovičenja obraza kot snovna znamenja veselja, strahu, bolečine. S tem fotografija osvobodi “optično nezavednost” človeškega obraza. Ko fotografija spačen obraz uokviri v likovno ravnino, jo hkrati osvobodi njene neposredne zveze s sedanjostjo in jo pokori s fotografskimi in ideološkimi konvencijami (znanstvenimi in estetskimi aparati). Fotografije (spačenih) obrazov dandanes srečamo vsepovsod, pa imajo za nas še vedno moč srhljivo-nerazložljivega, kakor da jih neprestana reprodukcija ni nikoli povsem izpraznila pomena niti otopila njihove vznemirjajoče – ekstatične ali vznemirljive – sile.
umetniki in projekti
- Adam Broomberg & Oliver Chanarin, Alejandro Almaraz, Aleš Beno, Anne Noble, Anton Joseph Trčka, Asko Lehmuskallio, Augustine Gleizes, Baptiste Lignel, Benjamin Maus, Borut Krajnc, Carlo Van de Roer, Chad Moore, Chamblis Giobbi, Diego Beyro, Ehsan Hoque, Federico Carpani & Indra Kumar Jha, Felix Rundel, Guillaume Duchenne, Heinrich Hoffman, Javier Hernandez, Jillian Edelstein, John Hillman, Julius von Bismarck, Jure Kastelic, Lev Manovich, Matej Družnik, Maurizio Anzeri, Michael J. Lyons, Moa Karlberg, Nancy Burson, Paul Ekman, Paul Regnard, Peter Koštrun, Primož Predalič, Richard Wilhelmer, Robbie Cooper, Samuel Ivin, SHORE™, Simon Menner, Tadas Cerniauskas, Uroš Abram, Urša Premik, Yoshikatsu Fujii
vsebina
Kako se odzivamo na ranljivost Drugega, kadar ne vidimo njegovega obraza? Kako se fotograf in gledalci etično pozicionirajo v odnosu do zgodb in zgodovine trpljenja, h kateri so pozvani za priče? Ti vprašanji vodita moj razmislek o neobjavljeni fotografiji nadškofa Desmonda Tutuja fotografinje Jillian Edelstein. Posnela jo je kmalu po koncu delovanja južnoafriške Komisije za resnico in spravo (KRS). Fotografija obuja trenutek, ko je sredi zaslišanj KRS nadškof, predsednik komisije, položil glavo na roke in se razjokal. V prispevku razpravljam o tem, kako se ob fotografiji Edelsteinove in skozi njo v gledalcu sproži čustveni odziv, in še posebej, kako tovrstne čustvene lastnosti fotografije doprinesejo k razumevanju izkušnje trpljenja znotraj konteksta KRS in hkrati gledalca pozivajo, naj se etično odzove. Pri tem izhajam iz pojmovanja »obličja«, kot ga je podal Emmanuel Levinas.
- Ključne besede: Desmund Tutu, Emmanuel Levinas, fotografski portret, Jillian Edelstein, kretnja in fotografija
Paula Horta je doktorirala iz kulturologije na Goldsmithsu, Univerzi v Londonu. Poučuje na Oddelku za angleščino na Fakulteti za humanistične študije na Univerzi v Lizboni in je mlada raziskovalka na Centru za angleške študije Univerze v Lizboni. V zadnjem času se pri raziskovanju osredotoča na vizualno reprezentacijo, naracijo in spomin.
- Barthes, R., 1992. Camera lucida: Zapiski o fotografiji. Ljubljana: Založba ŠKUC.
- Brilliant, R., 1991. Portraiture. London: Reaktion Books.
- Campbell-Johnson, R., 2008. »Taylor Wessing Portrait Prize: candid cameras«. V: The Times. November 4.
- Cartier-Bresson, H., 2006. An Inner Silence: The Portraits of Henri Cartier-Bresson. London: Thames & Hudson. https://doi.org/10.5860/choice.44-0122
- Cohen, R. A., 1985. »Translator’s Introduction«. V: Ethics and Infinity: Conversations with Philippe Nemo. Pittsburgh: Duquesne University Press.
- de Kok, I., 2002. Terrestrial Things: Poems. Južna Afrika: Kwela.
- Edelstein, J., 2001. Truth & Lies: Stories from the Truth and Reconciliation Commission in South Africa. London: Granta Books.
- Kozloff, M., 2007. The Theatre of the Face: Portrait Photography Since 1900. New York: Phaidon.
- Levinas, E., 1969, [1961]. Totality and Infinity: Essays on Exteriority. Pennsylvania: Duquesne University Press. V slovenskem prevodu dostopno: Levinas, E., 1998. Etika in neskončno: Pogovori z Philippom Nemojem. Prev. Edvard Kovač. Ljubljana: Družina. https://doi.org/10.5840/levinas201278
- Moran, D., 2007. Introduction to Phenomenology. London and New York: Routledge.
- Purcell, M., 2007. »On Hesitation before the Other«. V: Long, E. T., ur. Self and Other: Essays in Continental Philosophy of Religion. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-5861-5_2
- Truth and Reconciliation Commission of South Africa Report, 1998. Dostopno na: Dostopno tukaj. [13-07-2016].
- Tutu, D., 1999. No Future Without Forgiveness. London: Rider Books.
V intervjuju Robert Hariman predstavi ključne teze iz svoje najnovejše knjige Javna podoba: Fotografija in državljansko gledanje (The Public Image: Photography and Civic Spectatorship, University of Chicago Press, 2016), ki jo je napisal v soavtorstvu z Johnom Louisom Lucaitesom. Osrednja teza knjige je, da je za razumevanje spremenjene družbene vloge fotografije v današnjem svetu potreben paradigmatski obrat na področju fotografske teorije. Tako se Hariman in Lucaites zavzemata za redefiniranje medijevega »bremena reprezentacije« in sprejemanje fotografije kot »majhnega jezika«, ki je neločljivo povezan z motiviko in estetiko vsakdanjega življenja. Hariman v intervjuju poudarja, da ta paradigmatski obrat in premik onstran politike reprezentacije nikakor ne pomeni depolitizacije fotografije. Paradigmatski obrat je po njegovem potreben, da bi fotografija ponovno pridobila politično moč in relevanco, ki je nujna v luči nevzdržnosti dominantnega neoliberalnega ekonomskega in družbenega modela ter katastrofične ideje napredka, ki jo ta red promovira.
- Ključne besede: fotografska teorija, grimasa, kapitalizem, modernost, napredek, Robert Hariman
Ilija T. Tomanić (roj. 1974) je docent na Katedri za medijske in komunikacijske študije Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani. Njegovo primarno področje raziskovanja je vizualno komuniciranje s poudarkom na družbeni in politični vlogi fotografije v procesih sodobnega mediatiziranega komuniciranja. Njegove objave tematsko pokrivajo področja novinarske fotografije, fotografske teorije, okvirjanja novic, političnega komuniciranja in reprezentacij kolektivnih identitet. Trenutno je predsednik European Communication Research and Education Association (ECREA).
Robert Hariman (roj. 1951) je profesor retorike in javne kulture na Oddelku za komunikacijske študije Univerze Northwestern v ZDA. Je avtor monografije Political Style: The Artistry of Power (University of Chicago Press, 1995), v soavtorstvu z Johnom Louisom Lucaitesom pa je napisal knjigi Podnapisi niso potrebni: Ikonske fotografije, javna kultura in liberalna demokracija (No Caption Needed: Iconic Photographs, Public Culture, and Liberal Democracy, University of Chicago Press, 2007) ter Javna podoba: Fotografija in državljansko gledanje (The Public Image: Photography and Civic Spectatorship, University of Chicago Press, 2016). Njegove študije so vključene v zbornike, ki obravnavajo tako raznovrstne tematike, kot so sodni procesi v medijih, diskretnosti, postrealizmu in teksturi političnega delovanja. Objavil je tudi vrsto znanstvenih člankov na temo parodije, alegorije, banalnosti in drugih načinov javnega komuniciranja. Njegova dela so bila prevedena tudi v francoščino in kitajščino. Skupaj z Johnom Louisom Lucaitesom občasno objavljata prispevke na temo novinarske fotografije, politike, družbe in kulture na njunem blogu nocaptionneeded.com.
Grimase pomenijo pomemben nabor izrazov na obrazu, ki se uporabljajo pri umeščenih interakcijah za preizpraševanje družbenih hierarhij in razmerij moči. So pravo nasprotje toplega nasmeha, ki vabi k skupnim žariščem pozornosti. Na fotografijah, ki nas obdajajo, le redko najdemo grimase, nasprotno pa je nasmešek izraz, ki je na upodobitvah naših »družb obraza« (Macho, 2011) tako rekoč vseprisoten. Zanimivo pa je, da potreba po upodabljanju nasmeškov proizvaja vedno več slik, na katerih niso upodobljeni le nasmeški, temveč vedno več različic kvazinasmeškov. To so izrazi obraza, ki bi jih po Goffmanu lahko opredelili kot »grimase z zobmi«. Grimase z zobmi sicer razkrivajo določene vidike tega, kako nastanejo nasmeški za potrebe upodabljanja v naših družbah obraza, a v prispevku ugotavljam, da poleg tega potrebujemo več grimas, pa manj nasmeškov, da ne pozabimo, zakaj je treba družbene hierarhije in razmerja moči, ki še zdaleč niso zgolj abstraktni pojavi, ob umeščenih interakcijah vedno znova preizpraševati.
- Ključne besede: družbena interakcija in grimasa, grimasa, komunikacija, obraz, simbolna moč in grimasa
Asko Lehmuskallio je univerzitetni raziskovalec na Univerzi v Tampereju na Finskem in začasni profesor vizualne kulturologije. Pri raziskovanju se osredotoča na antropologijo medijev, vizualne študije in digitalno kulturo. Študiral in sodeloval je z univerzami na Finskem, v Španiji, Nemčiji in ZDA. Lehmuskallio je eden od ustanovnih članov Nordijske mreže za digitalno vizualnost (Nordic Network for Digital Visuality) in predsednik mreže za interdisciplinarne študije vizualnosti Diaphanes. Med njegovimi nedavnimi objavami so knjige Pictorial Practices in a »Cam Era« (Tampere Univ. Press, 2012), #snapshot: Cameras Amongst Us (sourednik A. Rastenberger, Finnish Museum of Photography, 2014) in Digital Photography and Everyday Life (sourednik E. Gómez Cruz, Routledge, 2016). Trenutno dela kot glavni raziskovalec pri projektu Digitalni obraz (Digital Face, 2016–2019) Finske akademije.
- Bakewell, L., 1998. Image Acts. V: American Anthropologist. 100(1), str. 22–32.
- Burget, Gannon, Lackey, Tamara, 2014. How to Capture an Authentic Smile: Quick Tips from Photographer Tamara Lackey. V: PetaPixel. Dostopno tukaj. [22.6.2016].
- Douglas, M., 2002 [1966]. Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo. London & New York: Routledge.
- Goffman, E., 1967. Interaction Ritual: Essays on Face-to-Face Behavior. New Brunswick, New Jersey: Transaction.
- Goffman, E., 1987 [1976]. Gender Advertisements. New York: Harper & Row.
- Groebner, V., 2015. Ich-Plakate: Eine Geschichte des Gesichts als Aufmerksamkeitsmaschine, S. Fischer.
- Macho, T., 2011. Vorbilder. Munich: Fink.
impressum
FOTOGRAFIJA 71, 72 / 2016 • ISSN 1408-3566 • https://doi.org/10.47659/7172
izdajatelj revije Fotografija: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana • tel.: +386 (0) 31 777 959
uredniški odbor: Jan Babnik (odg. in gl. urednik), Ilija T. Tomanić, Lenart Kučić, Emina Djukić
posvetovalni odbor: Mark Curran, Murat Germen, Witold Kanicki, Ana Peraica, Iza Pevec, Matej Sitar • pomoč uredniški ekipi: Iza Pevec, Vanja Žižić
avtorji prispevkov: Jan Babnik, Geoffrey Batchen, Miha Colner, Robbie Cooper, Robert Hariman, John Hillman, Paula Horta, Jasna Jernejšek, Asko Lehmuskallio, Anne Noble, Ana Peraica, Iza Pevec, Lara Plavčak, Devon Schiller, Monika Schwärzler, Matej Sitar, Ilija T. Tomanić
prevodi: Domen Kavčič, Tom Smith, Ilija T. Tomanić • jezikovni pregled slovenščine: Nina Žitko Pucer • jezikovni pregled angleščine: Tom Smith
avtorji fotografij: Uroš Abram, Alejandro Almaraz, Maurizio Anzeri, Aleš Beno, Diego Beyro, Nancy Burson, Federico Carpani & Indra Kumar Jha, Tadas Cerniauskas, Matej Družnik, Jillian Edelstein, Chamblis Giobbi, Heinrich Hoffman, Moa Karlberg, Jure Kastelic, Peter Koštrun, Borut Krajnc, Simon Menner, Anne Noble, Primož Predalič, Urša Premik, Carlo Van de Roer
oblikovanje: Primož Pislak, LUKS Studio
priprava za tisk in tisk: R-Tisk • naklada: 500 izvodov
izid revije je finančno podprla Javna agencija za knjigo Republike Slovenije • vse fotografije in besedila © Membrana, razen tam, kjer je navedeno drugače • fotografija na naslovnici: Jure Kastelic, iz serije Reporterji smrti, 2009– • slika na zadnji strani je iz: Richer, Paul Marie Louis Pierre, 1881. Etudes cliniques sur l’hystéro-épilepsie ou grande hystérie.