Kamuflaža

66/67

“Za uspešno kamufliranje se je v mislih treba prestaviti na točko gledišča nekega novega subjekta, novega opazovalca, ki ima s človeškim dvoočesnim vidom vse manj skupnega.”

— Jan Babnik

Uvodnik

Zgodovini fotografije in kamuflaže sta že dolgo prepleteni in vprašanje je, do katere mere je o njiju smiselno razmišljati ločeno. Gre namreč za zgodovino medsebojnega prilagajanja, kjer je razvoj ene nujno sprožil razvoj in spremembe v drugi. Uporabo fotografije za izpolnjevanje nadzorstvenih fantazij represivnih institucij države in boljše delovanje njenega vojnega aparata je spremljal razvoj vse bolj inovativnih tehnik kamufliranja, mimikrije, izstopanja in maskiranja. Vendar je kamufliranje pred fotografijo le en vidik njunega odnosa. Drugi je kamufliranje fotografiranja – ali s prikrivanjem akta fotografiranja ali fotografove prisotnosti ali z maskiranjem samih fotoaparatov. Pri obeh vidikih imamo v odnosu med fotografijo in kamuflažo opravka z vprašanji odstiranja in zastiranja, dostopnostjo do stvarnosti in zmožnostjo njenega zakrivanja, torej z vprašanji produkcije vedenja in resnice. V sodobnem svetu, ki je prežet z vseprisotnimi podobami, preizpraševanje odnosa med kamuflažo in fotografijo ne odpira zgolj teme moči in nadzora – in njune korporatizacije in komercializacije – temveč tudi temeljna vprašanja svobode človeka kot posameznika in državljana. Vprašanja pravice biti (ne)viden in pravice nadzirati upodabljanje samega sebe, ki jih vse bolj zaznamuje prav nezmožnost upiranja fotografski reprezentaciji. Ta (ne)zmožnost upiranju fotografski reprezentaciji pa ni zgolj izvedbene narave, tako v fotografiji kot v kamuflaži je nekaj mističnega, magičnega, ki nas neustavljivo privlači. Tako politično kot estetsko.

Vsebina

Čas branja: 3 min.
Na festivalu ni bilo mogoče najti čiste fotografije, niti čistih fotografov, vendar s tem ni nič narobe, saj ima festival drugačno zasnovo, ki je usmerjena predvsem v mlado sodobno fotografijo in umetniško produkcijo.
Na festivalu ni bilo mogoče najti čiste fotografije, niti čistih fotografov, vendar s tem ni nič narobe, saj ima festival drugačno zasnovo, ki je usmerjena predvsem v mlado sodobno fotografijo in umetniško produkcijo.

ang

Čas branja: 4 min.
Poleg močnega vira navdiha pa medmrežje vpliva tudi na značaj njegovega vizualnega jezika.
Poleg močnega vira navdiha pa medmrežje vpliva tudi na značaj njegovega vizualnega jezika.

ang

ang

Za uspešno kamufliranje se je v mislih treba prestaviti na točko gledišča nekega novega subjekta, novega opazovalca, ki ima s človeškim dvoočesnim vidom vse manj skupnega.

ang

Prispevek obravnava odnos med kamufliranjem in nadzorom v kontekstu spremenjenih tehnologij (vizualnega) nadzora, predvsem v povezavi z digitalizacijo podobe in njeno integracijo v sodobno vojaško in nadzorstveno tehnologijo. Avtor preizprašuje igro prikrivanja in razkrivanja, ki je implicirana v tradicionalnem razumevanju kamuflaže, v okoliščinah spremenjenih odnosov vidnosti in referencialnosti z raznovrstnimi primeri – od nadzorstvenih projektov za zaščito človekovih pravic do uporabe dronov in umetniških projektov, ki nove oblike nadzora (in ubijanja) problematizirajo ali pa posamezniku omogočajo minimalne možnosti upora.

ang

Že sama možnost upodobitve nečesa brez tveganja za interpretativno kontaminacijo je spremenila znanstveno razmišljanje in hkrati okrepila trditev fotografije, da je resnicoljubna in verodostojna.

ang

Fotografija tradicionalno obljublja resničnost, hkrati pa svojo obljubo spodkopava s podleganjem spreminjanju ali insceniranju. Od vzpona digitalnih tehnik se soočamo z različnimi (in lažjimi) načini manipulacije fotografij, zaradi česar obravnavamo digitalno fotografijo kot splošno spremenljivo in zato neverodostojno. S številnejšimi in lažjimi načini »manipuliranja« s fotografijami pa prihaja tudi vse več načinov za razkrivanje manipulacij. To danes digitalno forenziko postavlja na položaj vnovične utemeljevalke »resničnosti« kot referenčne točke, ki po korakih sledi procesu spreminjanja fotografskega posnetka, s čimer sumljivo fotografijo pretvarja v takšno, ki po analizi njenih metapodatkov ne pušča več dvomov. Na podlagi primera prakse digitalne forenzike, kot je bila uporabljena pri preiskavi mučilnega škandala v Abu Grajbu, razkrivam, da lahko skrito pripoved produkcije fotografij izkopljemo s forenzičnimi metodami, a ob tem nujno ustvarimo novo pripoved.

Impresum

FOTOGRAFIJA 66, 67 / 2015 • ISSN 1408-3566 • https://doi.org/10.47659/6667

izdajatelj revije Fotografija: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana • tel.: +386 (0) 31 777 959 • e-pošta: info@membrana.si
uredniški odbor: Jan Babnik (odg. in gl. urednik), Ilija T. Tomanić, Lenart Kučić, Emina Djukić
avtorji prispevkov: Lisa Andergassen, Jan Babnik, Martin Bayer, Ksenija Berk, Miha Colner, Emina Djukić, Sara Erjavec Tekavec, Jasna Jernejšek, Dejan Habicht, Marjan Kodelja, Lenart J. Kučić, Andrea Mubi Brighenti, Matej Sitar, Marjan Smrke, John Tagg, Ilija T. Tomanić
prevodi: Domen Kavčič in Tom Smith • jezikovni pregled slovenščine: Nina Žitko Pucer • jezikovni pregled angleščine: Tom Smith
fotografije: Kristian Albert, Alia Ali, Martin Backes, Marion Balac, Martin Bayer, Matthew Barney, Filip Bearnek, James Bridle, Marjory Collins, Vanja Bučan, DigitalGlobe, Nina Flageul, Juha Arvid Helminen, Mishka Henner, Peter Hermans, Jana Hojstričová, Jure Kastelic, Simon Menner, Arno Rafael Minkkinen, Not a Bug Splat project, Jo Roettger, Bojan Salaj, Leonardo Selvaggio, Smalbutdangers, Steve Stills, Iiu Susiraja, Ana Šuligoj
oblikovanje: Primož Pislak, LUKS Studio
priprava za tisk in tisk: tiskarna Collegium Graphicum • naklada: 500 izvodov

izid revije je finančno podprla Javna agencija za knjigo Republike Slovenije • Vse fotografije in besedila © Membrana, razen tam, kjer je navedeno drugače • fotografija na naslovnici: Leo Selvaggio, URME na ISEA, 2015. Z dovoljenjem avtorja.

Naše spletno mesto uporablja piškotke za izboljšanje naših storitev. Kot uporabnik se morate strinjati z uporabo in sprejeti naše pogoje. Trenutno uporabljamo samo piškotke, ki so potrebni za normalno delovanje spletne strani. Za več informacij obiščite naš pravilnik o zasebnosti in pogoje storitev. Za več informacij o piškotkih, ki jih uporabljamo, si oglejte spodnji seznam.

Ta piškotek je nujen za aplikacije PHP. Piškotek se uporablja za shranjevanje in identifikacijo edinstvenega ID-ja uporabniške seje za namen upravljanja uporabniške seje na spletnem mestu. Piškotek je sejni piškotek in se izbriše, ko so vsa okna brskalnika zaprta.

Strinjam se z uporabo piškotkov, strinjam se s pogoji storitve in pravilnikom o zasebnosti in želim še naprej uporabljati spletno stran.

prijavi se

in začni prejemati zadnje novice in informacije o pozivih za prispevke in projekte