
Kamuflaža
66/67
“Za uspešno kamufliranje se je v mislih treba prestaviti na točko gledišča nekega novega subjekta, novega opazovalca, ki ima s človeškim dvoočesnim vidom vse manj skupnega.”
Uvodnik
Zgodovini fotografije in kamuflaže sta že dolgo prepleteni in vprašanje je, do katere mere je o njiju smiselno razmišljati ločeno. Gre namreč za zgodovino medsebojnega prilagajanja, kjer je razvoj ene nujno sprožil razvoj in spremembe v drugi. Uporabo fotografije za izpolnjevanje nadzorstvenih fantazij represivnih institucij države in boljše delovanje njenega vojnega aparata je spremljal razvoj vse bolj inovativnih tehnik kamufliranja, mimikrije, izstopanja in maskiranja. Vendar je kamufliranje pred fotografijo le en vidik njunega odnosa. Drugi je kamufliranje fotografiranja – ali s prikrivanjem akta fotografiranja ali fotografove prisotnosti ali z maskiranjem samih fotoaparatov. Pri obeh vidikih imamo v odnosu med fotografijo in kamuflažo opravka z vprašanji odstiranja in zastiranja, dostopnostjo do stvarnosti in zmožnostjo njenega zakrivanja, torej z vprašanji produkcije vedenja in resnice. V sodobnem svetu, ki je prežet z vseprisotnimi podobami, preizpraševanje odnosa med kamuflažo in fotografijo ne odpira zgolj teme moči in nadzora – in njune korporatizacije in komercializacije – temveč tudi temeljna vprašanja svobode človeka kot posameznika in državljana. Vprašanja pravice biti (ne)viden in pravice nadzirati upodabljanje samega sebe, ki jih vse bolj zaznamuje prav nezmožnost upiranja fotografski reprezentaciji. Ta (ne)zmožnost upiranju fotografski reprezentaciji pa ni zgolj izvedbene narave, tako v fotografiji kot v kamuflaži je nekaj mističnega, magičnega, ki nas neustavljivo privlači. Tako politično kot estetsko.
Vsebina
- št. 66/67
- 2016
- 01/12/2020
Emina Djukić (1982) je vizualna ustvarjalka in pedagoginja. Magisterij iz fotografije je opravila na VŠVU v Bratislavi, trenutno pa kot docentka predava na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, smer fotografija. Od 2005 do 2010 je sodelovala z Zavodom Mladinski kulturni center Medvode, kjer je bila nekaj časa tudi programska direktorica. Več let je kot mentorica sodelovala na poletni delavnici Celje Fokus in bila leta 2013 njena umetniška vodja. Od 2015 je sodelavka uredniškega odbora revije Fotografija. Medij fotografije raziskuje že dolgo; trenutno se ukvarja predvsem z narativnimi možnostmi fotografije in njenim odnosom do preteklosti.
- št. 66/67
- 2016
- 01/12/2020
Prispevek obravnava odnos med kamufliranjem in nadzorom v kontekstu spremenjenih tehnologij (vizualnega) nadzora, predvsem v povezavi z digitalizacijo podobe in njeno integracijo v sodobno vojaško in nadzorstveno tehnologijo. Avtor preizprašuje igro prikrivanja in razkrivanja, ki je implicirana v tradicionalnem razumevanju kamuflaže, v okoliščinah spremenjenih odnosov vidnosti in referencialnosti z raznovrstnimi primeri – od nadzorstvenih projektov za zaščito človekovih pravic do uporabe dronov in umetniških projektov, ki nove oblike nadzora (in ubijanja) problematizirajo ali pa posamezniku omogočajo minimalne možnosti upora.
- Ključne besede: avtomatizirana obrazna mimika, kamuflaža, nadzor, upor
Jan Babnik (rojen 1977) živi in dela v Ljubljani kot urednik, kurator, pisec in učitelj. Je glavni in odgovorni urednik revije Fotografija in direktor zavoda Membrana (ZSKZ), izdajatelja revije Fotografija / Membrana, knjig o fotografiji in fotografski teoriji ter organizatorja izobraževalnih delavnic (Šola kritike fotografije). Od leta 2005 član Slovenskega društva za estetiko. Na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani je diplomiral iz filozofije in sociologije kulture, kasneje pa na isti fakulteti pridobil naziv magister znanosti s področja zgodovine filozofije in fenomenologije. Trenutno je doktorski kandidat na Fakulteti za humanistične študije Univerze na Primorskem – smer Filozofija in teorija vizualne kulture.
- Bishop, Christopher, 2006. Pattern recognition and machine learning. Berlin: Springer.
- Caillois, Roger, 1984 [Minotaure, 1935]. Mimicry and legendary psychasthenia. V: October, (31) Winter, str. 17– 32. https://doi.org/10.2307/778354
- Deleuze, Gilles, 1992. Postscript on the Societies of Control. V: October (59), Winter, str. 3–7.
- Flusser, Villém, 2010. K filozofiji fotografije. Ljubljana: Membrana in Društvo za oživljanje zgodbe 2 koluta.
- Frome, Andrea; Cheung, German; Abdulkader, Ahmad; Zennaro, Marco; Wu, Bo; Bissacco, Alessandro; Adam, Hartwig; Neven, Hartmut, in Vincent, Luc. Large-scale Privacy Protection in Google Street View. Dostopno tukaj. [22. november 2015] https://doi.org/10.1109/iccv.2009.5459413
- Harvey, Adam. AH Projects. Dostopno tukaj. [28. november 2015]
- Rose Shell, Hannah, 2012. Hide and Seek: Camouflage, Photography, and the Media of Reconnaissance. New York: Zone Books. https://doi.org/10.1086/674501
- Selvaggio, Leo. URME Surveillance. Dostopno tukaj. [28. november 2015]
- Sekula, Allan, 1984. The Instrumental Image: Steichen at War. V: Sekula, Allan, 1984. Photography Against the Grain – Essays and Photo Works 1973–1983. Halifax: The Press of the Nova Scotia College of Art and Design. https://doi.org/10.4000/critiquedart.25529
- Tagg, John, 2014. Everything and Nothing – Power and Photography Revisited. Na: 3rd International Conference of Photography and Theory (ICPT2014), Nicosia Municipal Arts Centre, Cyprus, 5.–7. december 2014.
- Virilio, Paul, 1994. The Vision Machine. London: British Film Institute and Indianapolis: Indiana University Press.
Nakupi posamičnih PDF-jev so trenutno onemogočeni.
- št. 66/67
- 2016
- 01/12/2020
Fotografija tradicionalno obljublja resničnost, hkrati pa svojo obljubo spodkopava s podleganjem spreminjanju ali insceniranju. Od vzpona digitalnih tehnik se soočamo z različnimi (in lažjimi) načini manipulacije fotografij, zaradi česar obravnavamo digitalno fotografijo kot splošno spremenljivo in zato neverodostojno. S številnejšimi in lažjimi načini »manipuliranja« s fotografijami pa prihaja tudi vse več načinov za razkrivanje manipulacij. To danes digitalno forenziko postavlja na položaj vnovične utemeljevalke »resničnosti« kot referenčne točke, ki po korakih sledi procesu spreminjanja fotografskega posnetka, s čimer sumljivo fotografijo pretvarja v takšno, ki po analizi njenih metapodatkov ne pušča več dvomov. Na podlagi primera prakse digitalne forenzike, kot je bila uporabljena pri preiskavi mučilnega škandala v Abu Grajbu, razkrivam, da lahko skrito pripoved produkcije fotografij izkopljemo s forenzičnimi metodami, a ob tem nujno ustvarimo novo pripoved.
- Ključne besede: digitalna forenzika, digitalna podoba, fotografija, manipulacija, manipulirana fotografija
Lisa Andergassen (rojena 1980) je študirala medijske študije in fotografijo na Dunaju in v Potsdamu, kjer je zdaj doktorska štipendistka na Univerzi za uporabne umetnosti. Bila je tudi pridružena članica raziskave »Vidnost in vizualizacija: hibridne oblike slikovnega znanja«, ki jo je izvajalo Središče za raziskovalno usposabljanje. Predava zgodovino in teorijo fotografije ter pornografske študije in dela kot svobodna novinarka za FUTURZWEI. Stiftung Zukunftsfähigkeit. Pri raziskavah se posveča resničnostnim učinkom digitalne fotografije.
- Daston, Lorraine J. in Galison, Peter, 2010. Objectivity. New York: Zone Books.
- Farid, Hany, 2011. What’s a Picture Worth? Dostopno tukaj. [11. november 2015].
- Gunning, Tom, 2004. What’s the Point of an Index? or, Faking Photographs. V: ur. K. Beckman & J. Ma, Digital Still/Moving: between Cinema and Photography. Durham: Duke University Press. str. 23–40. https://doi.org/10.1215/9780822391432-003
- Halpern, Orit, 2014. Beautiful Data: A History of Reason since 1945. Durham: Duke University Press.
- Mnookin, Jennifer L., 2013. The Image of Truth: Photographic Evidence and the Power of Analogy. V: Yale Journal of Law & the Humanities, vol. 10, no. 1., str. 1-75. Digital Commons. [10. november 2015]
- Morris, Errol, 2008. Standard Operating Procedure (video file). Dostopno tukaj. [11. november 2015].
- Newhall, Beaumont, 2012. The History of Photography. New York: Museum of Modern Art.
- O’Neill, Essena, 2015. Why I really am quitting social media (video file). Dostopno tukaj. [11. november 2015].
- World Press Photo, 2015a. Entry Rules. Dostopno tukaj. [11. november 2015].
- World Press Photo, 2015b. World Press Photo Withdraws Award For Giovanni Troilo’s Charleroi Story. Dostopno tukaj. [11. november 2015].
Nakupi posamičnih PDF-jev so trenutno onemogočeni.







Impresum
FOTOGRAFIJA 66, 67 / 2015 • ISSN 1408-3566 • https://doi.org/10.47659/6667
izdajatelj revije Fotografija: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana • tel.: +386 (0) 31 777 959 • e-pošta: info@membrana.si
uredniški odbor: Jan Babnik (odg. in gl. urednik), Ilija T. Tomanić, Lenart Kučić, Emina Djukić
avtorji prispevkov: Lisa Andergassen, Jan Babnik, Martin Bayer, Ksenija Berk, Miha Colner, Emina Djukić, Sara Erjavec Tekavec, Jasna Jernejšek, Dejan Habicht, Marjan Kodelja, Lenart J. Kučić, Andrea Mubi Brighenti, Matej Sitar, Marjan Smrke, John Tagg, Ilija T. Tomanić
prevodi: Domen Kavčič in Tom Smith • jezikovni pregled slovenščine: Nina Žitko Pucer • jezikovni pregled angleščine: Tom Smith
fotografije: Kristian Albert, Alia Ali, Martin Backes, Marion Balac, Martin Bayer, Matthew Barney, Filip Bearnek, James Bridle, Marjory Collins, Vanja Bučan, DigitalGlobe, Nina Flageul, Juha Arvid Helminen, Mishka Henner, Peter Hermans, Jana Hojstričová, Jure Kastelic, Simon Menner, Arno Rafael Minkkinen, Not a Bug Splat project, Jo Roettger, Bojan Salaj, Leonardo Selvaggio, Smalbutdangers, Steve Stills, Iiu Susiraja, Ana Šuligoj
oblikovanje: Primož Pislak, LUKS Studio
priprava za tisk in tisk: tiskarna Collegium Graphicum • naklada: 500 izvodov
izid revije je finančno podprla Javna agencija za knjigo Republike Slovenije • Vse fotografije in besedila © Membrana, razen tam, kjer je navedeno drugače • fotografija na naslovnici: Leo Selvaggio, URME na ISEA, 2015. Z dovoljenjem avtorja.