Instinkt

uvodnik

uvodnik

Razumevanje tega, kar pomeni biti človek, se vrti okoli predstave o tem, kaj pomeni biti žival ali zver – in to razmerje je predstavljeno in skonstruirano tudi skozi fotografijo. Odnos človek-žival je ali ideološko poudarjen ali prikrit s podobami – pojem instinkta definira tako fotografski proces kot tudi fotografsko reprezentacijo. Skozi celotno zgodovino medija so bile fotografije živali vedno močno prisotne, kar priča o določeni fascinaciji in pripisovanju pomena ali želji po dekodiranju ne-človeškega. Sama številčnost in raznolikost fotografskih reprezentacij živali (in ne-fotografske piktorialne tradicije upodabljanja domišljijskih bitij) priča o soodvisnosti odnosa. Ne glede na to, ali jih uporabljamo kot blago za izmenjavo, marketinška orodja za komercializacijo, kot orodja znanstvenih raziskav ali znamenja domačnosti, kot neme trofeje iz eksotičnih krajev ali živalskih vrtov, slike živali govorijo o določenem postopku udomačevanja tako znaka kot referenta. Danes je mogoče opaziti premik stran od stare foto-humanistične pripadnosti Družine človeštva k vedno večjemu razočaranju antropocena. Pojavlja se zahteva po novi vrsti odgovornosti, po novi vrsti pripadnosti. Medkulturni in medvrstni.

vsebina

Živali postajajo vse pomembnejši del naših življenj, naše neizogibne samote. Dopolnjujejo človekovo duhovno plat, za katero smo prikrajšani.

“Zakaj gledamo živali?” se sprašuje kritik John Berger. Na to vprašanja bi se rada navezala z drugim vprašanjem: “Zakaj gledamo mrtve živali?” Izumrle ali redke živali so najzanimivejši predmeti kabinetov čudes in naravoslovnih muzejev. Hiroshi Sugimoto se posveča dioramam, ki prikazujejo živali v naravnem okolju. Lynn Savarese oživlja nagačene živali kot junake zgodbe. Na fotografijah Michaela Ackermana so ljudje in živali enakovredni. Vizualni dnevniki Nobuyoshija Arakija vsebujejo zgodbe o življenju in smrti. Nezaket Tekin ustvarja utopična prizorišča z žuželkami. Tudi v drugih delih dokumentira svoje mrtve živali.

Narava ne potrebuje človeštva, človeštvo, še posebej kapitalistična družba, pa potrebuje naravo, da bi vzpostavilo in ohranilo red, na katerem vztraja, in ki temelji na pogosto nerazumljivo močnih in nerazložljivih zakonih narave.
Narava ne potrebuje človeštva, človeštvo, še posebej kapitalistična družba, pa potrebuje naravo, da bi vzpostavilo in ohranilo red, na katerem vztraja, in ki temelji na pogosto nerazumljivo močnih in nerazložljivih zakonih narave.
Kucharczak navdih črpa predvsem iz tesnega razmerja do okoliške narave in preteklih izkušenj.
Kucharczak navdih črpa predvsem iz tesnega razmerja do okoliške narave in preteklih izkušenj.

impressum

FOTOGRAFIJA 84, 85 / 2019 • ISSN 1408-3566 • https://doi.org/10.47659/8485

izdajatelj revije Fotografija: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana • tel.: +386 (0) 31 777 959
urednika: Jan Babnik (gl. In odg. urednik), Ilija T. Tomanić
uredniški odbor: Mark Curran (Dublin Institute of Technology, Irska; Freie Universität Berlin, Nemčija), Ana Peraica (neodvisna raziskovalka, poučevalka, Hrvaška), Witold Kanicki (UAP Poznań, Poljska), Miha Colner (Mednarodni grafični likovni center, MGLC, Ljubljana, Slovenija), Lenart Kučić (neodvisni novinar, Pod črto, Slovenija), Emina Djukić (Univerza v Ljubljani, Slovenija), Jasna Jernejšek (neodvisna raziskovalka, kuratorka, Slovenija), Asko Lehmuskallio (Univerza Tampere, Finska), Devon Schiller (neodvisni raziskovalec, ZDA), Robert Hariman (Univerza Northwestern, ZDA) • posvetovalni odbor: Alisha Sett, Andreia Alves de Oliveira, Iza Pevec, Matej Sitar
avtorji prispevkov: Carole Baker, David Bate, Emina Djukić, Miha Colner, Naomi Kritzer, Joan Fontcuberta, Jasna Jernejšek, Panos Kompatsiaris, Lenart J. Kučić, Montse Morcate, Andreia Alves de Oliveira, Jani Pirnat, Urška Savič, Monika Schwärzler, Maja Smrekar, Nezaket Tekin
prevodi: Sonja Benčina, Tadej Turnšek, Jaka Andrej Vojevec, Miha Marek, Nataša Ilec, Tom Smith • jezikovni pregled slovenščine: Nina Pucer Žitko, Anja Cerar • jezikovni pregled angleščine: Tom Smith
projekti in fotografije: Joan Fontcuberta, Lenart J. Kučić, Nataša Ilec, Aleksandrija Ajduković, Bojan Mijatović, Clare Benson, Vanja Bučan, Borut Peterlin, Manuel Vason, Anže Sekelj in Hana Jošić, Sandra Odgaard, Manca Jevšček, Dagmar Kolatschny, Artur Kucharczak, Marko Stojanović, Hendrik Zeitler, Rob Macinnis, Montse Morcate, Nobuyoshi Araki, Michael Ackerman, Nezaket Tekin, Anja Carr, Klaus Pichler, Alexandra Soldatova, Daniel Szalai, Maja Smrekar

oblikovanje: Primož Pislak
priprava za tisk in tisk: Cicero • naklada: 400 izvodov

izid revije je finančno podprla Javna agencija za knjigo Republike Slovenije • vse fotografije in besedila © Membrana, razen tam, kjer je navedeno drugače • fotografija na naslovnici: Marko Stojanović, Oaze XI, Amsterdam, 2016, objavljena z dovoljenjem avtorja • slika na zadnji strani: Central News Photo Service, Oprema za jarke (Equipt [sic] for the trenches), (1914–1918), z dovoljenjem Library of Congress Prints and Photographs Division Washington.

prijavi se

prijavi se na novice in pozive za projekte in prispevke
novice

Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje

otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00

avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri

kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik

  • 18.00: Predavanje Victorja Burgina: Kaj je kamera? Kje je fotografija?
  • 19.00: Predstavitev nove številke revije Fotografije (Kamera in aparat: Izbrani spisi Victorja Burgina) v pogovoru z umetnikom in teoretikom Victorjem Burginom in Ilijo T. Tomanićem, piscem spremne besede k slovenskemu prevodu. Pogovor bo moderiral Jan Babnik, gl. in odgovorni urednik revije Fotografija
  • 20.30: razprodaja preteklih številk revije Fotografija

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.