Kabinet

uvodnik

uvodnik

Zbiranje fotografij je že dolgo vzbuja zanimanje in domišljijo fotografov, umetnikov in fotografskih teoretikov, prav tako tiste informacij želeče obveščevalne službe, ljubeče amaterje, zaljubljene v bolšje sejme in podjetnike, ki prisegajo na prosti trg. Zdi se, da je sodobno širjenje proizvodnje in deljenja podob samo okrepilo prakse zbiranja, lastninjenja in kuriranja najdenih, že obstoječih slik. Posledično je to množično zbiranje fotografij – bodisi v obliki osebnih albumov, institucionaliziranih zbirk, strežniških farm družbenih omrežij ali arhivov državnih institucij – tudi zbiranje pripovedi, projekcij o družbi in posamezniku, poskusov omejitve suhe potencialnosti in nepredvidljivosti pomena. Zlasti pa je bil arhiv – kot koncept, kot značilen represivni družbeni aparat in kot zbir (ne) dostopnih slik –, tisti, ki je že dolgo bil osrednja točka teoretičnih in diskurzivnih spopadov, ustvarjalnih umetniških praks in kritičnih apropriacij. Fotografija št. 77/78 ponovno oživlja te razprave z vidika vsakodnevne fotografije in ponovnega politiziranja družbenega življenja v post-demokratičnih družbah skozi metaforo kabineta. Pojem kabineta ima za nas več pomenov in ga lahko gledamo kot birokratski sistem za shranjevanje in iskanje slik, površino prikaza slike, namizno ikono ali Wunderkamerasto zbirko čudes in zanimivosti in predvsem – lahko ga jemljemo dobesedno ali metaforično.

vsebina

S pretiranim razmišljanjem o izvoru fotografije lahko fotografijo izgubiš.

Fotografa Peter Rauch in Peter Koštrun sta se avgusta 2015 v sklopu festivala Celje FOKUS prvič skupaj predstavila v vlogi kuratorjev. Na razstavi, ki sta jo poimenovala Sondiranje, sta na ogled postavila zbirko fotografij tujih, anonimnih in nepoznanih avtorjev. Zbirka je sestavljena iz artefaktov, ki sta jih avtorja skozi leta nabirala v svojih arhivih ter jih ob povabilu na sodelovanje izbrala na podlagi fascinacije. Vse fotografije so svojčas služile neki funkciji: reklamni, družinski, propagandni, umetniški ali kakšni drugi. Avtorja sta z razstavo izpostavila alternativne možnosti branja takih podob, ki so morda zaradi pretečenega časa, morda zaradi manjka podpisa ali le zaradi načina predstavitve izvzete iz prvotnega konteksta. Njuna predpostavka je bila, da je možno z angažmajem gledalca razbiti dolgočasne, enoznačno etablirane načine razumevanja fotografskega gradiva. K sodelovanju sta povabila tudi gostujoče avtorje in zbiratelje.

Če na primer želite občinstvu pokazati, kako izdelati eksploziv, in se tega lotite tako, da je vse skupaj videti kot kuharska oddaja, je to na smrt smešno.

Fotografa Simona Mennerja vse manj in manj zanima ustvarjanje novih fotografij, v svoji praksi se že dlje posveča predvsem razmisleku o tem mediju – zanima ga, s čim so pogojeni načini razumevanja podobe, v kakšnih funkcijah se ta lahko znajde in kako jih izpolnjuje. Našo vero v verodostojnost in resnicoljubnost fotografije je pod vprašaj postavil s serijo Kamuflaža (Camouflage), ki prikazuje snajperje, skrite v naravi. Snajperji seveda niso zares prikazani – na fotografiji na neki način so in niso, saj jih je v veliki večini primerov nemogoče videti, kar pa ni preprečilo internetnemu občinstvu, da jih v maniri »Kje je Waldo« ne bi zagnano iskalo in vedno znova »uzrlo«. V sklopu del Nadzorni ustroj (Surveillance Complex) izpostavi drugi vidik fotografije – fotografije arhiva STASI so potencialno dokazno gradivo, in njihova . V zadnjem času pa Simon Menner predvsem obsesivno zbira in analizira propagandno gradivo ISIS, ki ga v tej analizi razkosa, razdrobi na podrobnosti kot so geste, brada ali objemi in s tem pokaže na pogosto absurdne načine grajenja propagandne naracije. Mennerjevi projekti so raznoliki, a se vrtijo predvsem okoli (ne)moči fotografije. Pogovor sva zato začela z vprašanjem vloge umetnika v današnjem svetu.

Fotografiranje je neka vrsta apropriacije, kakor tudi gledanje in razumevanje podob. Prav s tem določamo njihov pomen in avtorstvo.

Ivan Petrović (1973) že 20 let deluje v svetu fotografije in umetnosti kot raziskovalec, ustvarjalec in zbiralec. Od leta 1997 redno ustvarja in objavlja fotografske projekte, ki odsevajo duh prostora in časa, v katerem so nastali. V delih uporablja dokumentarne pristope in skoraj študijske principe. Leta 2011 je s fotografom Mihailom Vasiljevićem ustanovil para-institucijo Center za fotografijo (CEF), ki se ukvarja z iskanjem, ohranjanjem, zbiranjem in analiziranjem lokalnega fotografskega gradiva iz nedavne zgodovine, čeprav nima prostorov, infrastrukture in sredstev za opravljanje dejavnosti. V preteklih desetih letih je Petrović tudi lastno avtorsko prakso premaknil onkraj zgolj umetniškega izraza, saj se fenomenov fotografije vselej loteva z analitično-teoretskega stališča. Pri tem ga zanima narava fotografske podobe ter njena vloga v družbi in zgodovinopisju. V tem duhu so nastajali dolgoročni projekti, kot so Dokumenti (1997–2008), Slike (2002–), Portfolio Beograd (2015–) in najnovejša filmska produkcija. Pogovor z Ivanom Petrovićem je potekal 1. septembra 2017 v Beogradu. Pogovarjala sva se o vlogi fotografije v dominantni zgodovini, meji med lastno prakso in arhivskim delom, fotografiji kot umetnost in še marsikaj.

impressum

FOTOGRAFIJA 77, 78 / 2017 • ISSN 1408-3566 • https://doi.org/10.47659/7778

izdajatelj revije Fotografija: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana • tel.: +386 (0) 31 777 959
uredniški odbor: Jan Babnik (odg. in gl. urednik), Ilija T. Tomanić, Lenart Kučić, Emina Djukić • posvetovalni odbor: Mark Curran, Witold Kanicki, Ana Peraica, Iza Pevec, Matej Sitar • pomoč uredniški ekipi: Iza Pevec
avtorji prispevkov: Ronnie Close, Miha Colner, Steve Edwards, Nataša Ilec, Witold Kanicki, Peter Koštrun, Simon Menner, Andreia Alves de Oliveira, Iza Pevec, Ivan Petrović, Peter Rauch, Paula Roush, Michelle Proksell, Marija Skočir, Gabriele de Seta, Chinar Shah, Alisha Sett, Joana Zylinska
prevodi: Miha Marek, Tom Smith, Jaka Andrej Vojevec • jezikovni pregled slovenščine: Nina Žitko Pucer • jezikovni pregled angleščine: Tom Smith
avtorji fotografij: Jaka Babnik, Onur Ciddi, Alberto Frigo, Dagmar Kolatschny, Andrea Palašti, Simon Podgoršek, Urša Premik, Horațiu Șovăială, Mihai Șovăială
oblikovanje: Primož Pislak
priprava za tisk in tisk: R-Tisk • naklada: 400 izvodov

izid revije je finančno podprla Javna agencija za knjigo Republike Slovenije • vse fotografije in besedila © Membrana, razen tam, kjer je navedeno drugače • fotografija na naslovnici: Ronnie Close, iz serije Zmota paralakse, z dovoljenjem avtorja• fotografija na zadnji strani: Simon Menner, iz serije Nadzorni ustroj – Fotografije iz skrivnega arhiva Stasi, z dovoljenjem avtorja.

prijavi se

prijavi se na novice in pozive za projekte in prispevke
novice

Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje

otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00

avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri

kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik

  • 18.00: Predavanje Victorja Burgina: Kaj je kamera? Kje je fotografija?
  • 19.00: Predstavitev nove številke revije Fotografije (Kamera in aparat: Izbrani spisi Victorja Burgina) v pogovoru z umetnikom in teoretikom Victorjem Burginom in Ilijo T. Tomanićem, piscem spremne besede k slovenskemu prevodu. Pogovor bo moderiral Jan Babnik, gl. in odgovorni urednik revije Fotografija
  • 20.30: razprodaja preteklih številk revije Fotografija

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.