Naslednja številka revij Fotografija in Membrana (Gospodar) preučuje dinamiko vizualne dominacije, vizualne prisotnosti, domačnosti in ikoničnosti podob v razmerju s figuro gospodarja.
Gospodar je bil s svojo podobo povezan že pred izumom fotografskega aparata – v kovancih, kipih, na slikah in v drugih medijih –, a zdi se, da je fotografija tako nadaljevala kot zapletla odnos med gospodarjem in podobo.
Kot prej lahko gospodar uprizarja portrete in javne performanse, da si zagotovi dominacijo preko javnega kroženja svoje podobe ali podob. A »prispevek« fotografije v odnosu med gospodarjem in podobo ni bil le v večjem prepletu gospodarja s podobo. Vsaj od začetka 20. stoletja je postalo jasno, da lahko fotografija hkrati zajame še nekaj: nepričakovano, nenamerno, presežek, ki uhaja nadzoru. Poleg tega so množično širjenje delanja podob v začetku 21. stoletja ter spremenjena ekosistema informacij in komunikacij pomenili, da je postal nadzor nad lastno javno podobo negotov postopek, ki ga v veliki meri narekujeta širši družbeni »aparat«, ki generira slike, in algoritmična logika.
Starodavna dialektika med gospodarjem in služabnikom se zdi v veliki meri obrnjena na glavo – gospodar je čedalje večji služabnik svoje lastne reprezentacije, svojega najbolj deljivega skupnega javnega vizualnega imenovalca, pa najsi ga obožujejo, sovražijo ali kritizirajo. Ali gospodar postaja vse večji služabnik lastne reprezentacije? Je ta reprezentacija izpraznjena, je postala »zgolj« abstraktna vizualizacija moči, ločena od katerekoli značilnosti gospodarja? Ali smo vstopili v novo dobo figure gospodarja brez mogočnosti ali karizme, gospodarja, ki nima nobenega znaka dostojanstva – gospodarja, ki je gospodar le še v smislu politične moči, nima pa nobenih »velikih« vizualnih znakov zgodovinskih oseb iz preteklosti?
Kakšno vlogo igrajo fotografije v ustvarjanju, utrjevanju ali subvertiranju (podob) gospodarja? Ali fotografije zavedno ali nezavedno legitimizirajo moč ali pa moč na novo razdelijo v širšem družbenem omrežju znakov? Kakšna je njihova vloga pri subjektovem spoštovanju oblasti, pri uboganju gospodarjevih pravil? Je dominacija preko vizualnih znakov danes nujen pogoj za družbeno dominacijo ali pa je to le stranski spektakel?
Odpiramo razpis za pisne in vizualne prispevke ki raziskujejo gospodarja, dominacijo in podrejanje v razmerju s fotografijo s sodobnega in zgodovinskega vidika ter preko (a ne omejeno na) sledečih perspektiv:
- avtoritativne figure in fotografija
- avtoriteta, podrejanje, dominacija preko fotografije
- dialektika gospodar–suženj in podoba
- gospodar, belski suprematizem, nacionalizem desnice in fotografija
- gospodar in avtor (genij kot gospodar)
- fotograf kot gospodar
- moč, karizma in figure gospodarja
- umetniška fotografija in subverzija figur gospodarja
- vizualna propaganda
- družabni mediji in figure gospodarja
- estetika podobe in figure gospodarja
- fotografska prisotnost, ko stabilizira ali destabilizira dominacijo
- slava in banalnost v konstrukcijah moči
- hierarhija, omrežja in oblast
- gospodarji, ki jih je naredila ali uničila fotografija, post-resnica in gospodar
- ikone in ikoničnost v konstrukcijah in dekonstrukcijah avtoritete
- gospodar v odnosu s do družbene pogodbe ali demokratične obljube fotografije
- gospodar in pogoji ekscesa, obilja ali utopičnega potenciala
- gospodar in optično nezavedno
- gospodar in javno gledalstvo
- gospodar v ekologiji podob
- dihotomija gospodar–suženj, računalniške tehnologije in fotografija
- privabljanje gospodarjeve pozornost: položaj fotografije v sodobni umetniški praksi
Format prispevkov
- Eseji, teoretski prispevki, pregledni članki, intervjuji (med pribl. 15.000–35.000 znakov / 2.200–5.000 besed), vizualije zaželene.
- Kratki eseji, kolumne (8.000–21.000 znakov / 1.200–3.000 besed), vizualije zaželene.
- Fotografski projekti in umetniška dela: predlogi za nenaročena dela in vzorce del.
Več informacij o prispevkih najdete na: https://www.membrana.si/guidelines-for-authors/ Prispevki bodo objavljeni v angleški reviji Membrana (ISSN 2463-8501. eISSN: 2712-4894) in/ali v slovenski reviji Fotografija (ISSN 1408-3566).
Osnutki in roki
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.
O Membrani / Fotografiji
Membrana je sodobna revija o fotografiji, ki stremi k promociji globljega in teoretično utemeljenega razumevanja fotografije. Njen cilj je vzpodbujati nova, pogumna in alternativna dojemanja fotografije ter nove in pogumne pristope k fotografiji na splošno. Umeščena je v prostor med znanstveno revijo in popularne publikacije, s tem pa ponuja odprt forum za kritična razmišljanja o mediju ter ponuja analitična besedila in kakovostne vizualije. Revija izhaja dvakrat letno, poleti in pozimi, v angleškem jeziku in v slovenskem jeziku pod naslovom Fotografija; izdaja jo slovenski neprofitni zavod Membrana.