Zmota paralakse

Estetika cenzuriranja podobe

Zmota paralakse

Estetika cenzuriranja podobe

Bettina Rheims: Chambre Close.

Zmota paralakse (The Parallax Error) je zbirka najdenih fotografskih podob, napaberkovanih iz dobro znanih umetnostnozgodovinskih publikacij v knjigarnah po Kairu med letoma 2012 in 2014. Serija prikazuje oblike in sloge cenzure, ki so ji bile podvržene izvirne slike, preden so jih spustili v javno distribucijo in prodajo. Med obdelanimi podobami lahko najdemo nekatere izmed vodilnih figur iz kanona zahodne fotografske zgodovine, saj so tudi ta cenjena fotografska dela vstopila v postopke državne cenzure. Ti vključujejo ročno retuširanje vsake od fotografij, vsake knjižne izdaje, da bi prikrili polni erotični učinek objekta poželenja, se pravi delov človeškega telesa. Položaj fotografije v Egiptu in večini arabskega sveta je precej vprašljiv, saj ga oblikujejo vizualne formacije orientalizma, ki je posledica vpliva evropskih kolonialnih imperijev v tej regiji. Arhivski projekt preučuje presečišče vizualnih kultur, skritih za vrsto fotografskih podob, ki so jih spremenili s posegi cenzure v Egiptu. S tem začrta okvir tega, kako predelane fotografske podobe nalagajo partikularne pomene izvirnim fotografijam, pa tudi potencialno vrednost tovrstnih ikonoklastičnih posegov, če jo sploh imajo. Zmota paralakse raziskuje politični in estetski status objekta podobe v transformaciji iz izvirne fotografije v cenzurirano podobo. Sledovi črnila in barv na površini fotografije ustvarjajo napetost med posegom cenzure in vplivom, ki ga ima ta na izvirnik. Hibridne podobe so politična podlaga za ponovni premislek o srečevanju vizualnih kultur v današnjem prepletenem in vse bolj globaliziranem svetu podob.

Predgovor

V Kairo sem se preselil ob izteku revolucije in doživel prehod od zadnjih dni optimizma leta 2011 do policijskih ur in državnega udara. V tem času sem opazil cenzuro podob v knjigah, ki so na voljo v umetniških prostorih, na primer v knjižnici galerije Townhouse, kjer so bile upodobitve golega telesa zakrite. Poleg tega sem za enega od predmetov, ki jih vodim na Ameriški univerzi v Kairu, naročil nov učbenik o fotografiji, The Photograph, ki ga je izdala založba Oxford University Press. Univerzitetni uslužbenec mi je kasneje povedal, da je bila knjiga prepovedana, ker je bila označena za neprimerno in haram (nemoralno). Presenečen zaradi tega direndaja sem govoril z vodjo univerzitetne knjigarne in izvedel, da obstaja vladna agencija, zadolžena za nadzor vseh vizualnih materialov. Odločil sem se, da obiščem knjigarne po vsem mestu in preverim, katere publikacije s področja vizualne kulture imajo in ali so prilagojene. Našel sem omejen izbor fotoknjig in odkril, da so bile podobe golote v njih prav zares prirejene, preden so šle knjige v prodajo. Knjige sem začel kupovati, da bi nabral arhiv cenzuriranih vizualnih materialov v Egiptu.

Fotoknjiga – Objekt želje

Ta esej preiskuje vizualnokulturni pomen niza fotografskih podob, ki jih je predrugačila egiptovska cenzura. Cenzurirane knjižne podobe sem nabral v kairskih knjigarnah med letoma 2012–2014. Izvirne podobe so bile prirejene tako, da so zakrili človeško telo.1 Ta priredba prizadeva kanone zgodovine zahodne fotografije. Egiptovski proces cenzure je tak, da se vsaka fotografska podoba v vsaki knjižni izdaji ročno prebarva, tako da se zastre polni erotični učinek človeškega telesa. Ta esej predstavlja, kako prirejene fotografske podobe fotografijam nalagajo specifične pomene in kakšne so potencialne odlike ikonoklastične intervencije. Zmota paralakse (Parallax Error) preiskuje politični in estetski položaj objekta pri transformaciji izvirne fotografije, ki iz položaja objekta poželenja preide v položaj objekta določene umetniške tradicije montaže. S tem se preuči površinska napetost med dejanjem cenzure in njegovim učinkom na izvirnik. Te hibridne podobe podajajo politično osnovo za premislek tem, kako setrki vizualnih kulturn dogajajo v povezanem in čedalje bolj globaliziranem svetu sodobne podobe. 

Ko gledalec preide skozi egiptovsko državno organizacijo Al Rikaba Ala El Musanafat El Faneja (Cenzura ustvarjalnih umetnosti), se med njega in izvirne fotografije postavi zastrt filter. Podobe na različne načine spremenijo reprezentacijo žensk in tako kažejo na ideološko vlogo tovrstnih ikonoklastičnih intervencij ter nagovarjajo kompleksnost politike podobe v Egiptu. Zmota paralakse je projekt o najdenih fotografijah, ki razvija tezo, da so prirejene podobe del procesa patriarhalne državne cenzure in da jih lahko beremo kot znak vizualnokulturne občutljivosti v večinsko muslimanskih državah Bližnjega vzhoda in severne Afrike. Fotografska vsebina publikacij tvori reprezentacijski red, ki se umešča v zgodovino umetnosti in s katerim se kaže slika vizualne kulture, vpete v evropske estetske tradicije. Fotografske knjige so antološke izdaje, ki tvorijo kronološki panteon umetniških mojstrov in hočejo nagovarjati široko občinstvo. Kanonske zbirke lahko izražajo določene mizogine težnje, ki so pogoste v umetnnostni kulturi popularne zgodovine fotografije. Ta vizualna ekonomija uporablja človeško telo kot mesto ideološkega boja, ki hoče to telo zliti s političnim telesom.

Slika 1. Richard Prince, Girlfriend.
Slika 1. Richard Prince, Girlfriend.

Fotografija je kot medij vstopila v zgodovino vizualne umetnosti v štiridesetih letih 19. stoletja, kritični interes pa je pritegnila v 20. stoletju, v modernistični dobi umetnosti. Izvirne podobe v knjigah izhajajo iz raznovrstnega niza fotografskih praks in estetskih eksperimentov: od romantičnega do abjektnega pristopa do medija.2 Vsebina, pretežno posneta z analognimi fotografskimi tehnologijami, je delo nekaterih najslovitejših fotografov in umetnikov iz zgodovine medija. Večina fotografov je moških, ki izražajo ideje in teme samoraziskovanja, pogosto skozi figuro ženske muze. Arhivska zbirka vključuje, na primer, delo kontroverznega japonskega fotografa Nobujošija Arakija in fotografske dnevniške zapiske ameriške transgresivne fotografinje Nan Goldin, ki utelešata šok abjektnega, da bi zmotila normativno videnje. Bolj klasične in erotične tone je mogoče brati v delih Erwina Blumenfelda, ki objektivira žensko obliko kot senčnato prosojno telo in jo pokriva s tančico, ki poudari njene prsi. Druge podobe vključujejo bolj modernistične obrate, na primer Avtoportret Marianne Breslauer, kjer fotografinja gola pozira pred ogledalom in samozavestno gleda v fotoaparat. Te raznolike fotografske prakse kažejo zgodovinsko stalnost v umetnostih, ki je estetsko razvita z namenom krepitve čuta umetniške avtonomije, pri čemer se kot referent pogosto uporablja gola ženska oblika.

Slika 2. Nan Goldin, Ballad of Sexual Depression.
Slika 2. Nan Goldin, Ballad of Sexual Dependency.
Slika 3. Jan Saudek, Fotograf Cesky.
Slika 3. Jan Saudek, Fotograf Cesky.
Slika 4. Nobujoši Araki, Dirty Pretty Things.
Slika 4. Nobujoši Araki, Dirty Pretty Things.

Egiptovska cenzorska materialnost se na vsaki strani v vsakem izvidu knjige z barvo zareže v površino izvirne podobe. Montaža in kolaž sta sestavni del fotografske zgodovine; take intervencije v podobo običajno prekinejo njeno indeksikalnost. Cenzorjeva dejanja kažejo, da je nekaj hudo narobe tako v hierarhiji politike podobe kakor v obravnavi avtonomije izvirne podobe. Cenzor je anonimni vsiljivec, ki presoja reprezentacijski objekt (golo figuro), ki ga je ustvaril fotograf in ga opazuje gledalec. Cenzura se večinoma izvaja tako, da z nenavadnimi oblikami, kot na primer s črnilom, pokrijejo dele telesa ali občasno celotno fotografijo. Izvirnike so predelale različne cenzorske roke in več avtorjev, ki so strani s podobami na nenavadne, nenapovedane in nepovabljene načine prekrili z različnimi barvami. Na drugih podobah vidimo bolj prefinjene rahle črte ali pike, ki na telo grobo naslikajo namišljeno obleko, spodnje perilo ali bikini. Na spet drugih podobah takega rokodelstva ni, pač pa le debele črne ploskve ali poljubne packe, ki pokrijejo golo telo. Na podobah zakrivajo oba spola, kar odbije pogled gledalca in prikrije erotični potencial prepovedanega detajla. Kake druge fotografske podobe so dojete kot tako ekscesne, da so sploh neprimerne, da bi jih kdo videl, in tako je celotna podoba nerodno pokrita s ploskvami črnega lepilnega traku. Zanimivo je, da trak pokriva podobo skoraj kot lamele na zaprti zaslonki: lahko ga previdno odluščimo, da se pokaže skrita izvirna fotografija.

Slika 5. Erwin Brumenfeld, Verve.
Slika 5. Erwin Brumenfeld, Verve.

Fascinantna raznovrstnost kretenj, ki zastirajo podobe, morda kaže na stopnjo utrujenosti egiptovskih cenzorjev, ki delo, se zdi, včasih izvedejo z naglico, morda ker hočejo izpolniti svojo dnevno kvoto ročno ustvarjene sramežljivosti. Dešifrirati je mogoče tudi različne cenzorje z različnimi slogi dela ali avtorskim podpisom. Pri drugih je strogost vizualnega discipliniranja povezana s tem, kako veliko fotografovo transgresijo zaznajo v stvaritvi podobe. Primer tega je japonski fotograf Araki, saj je med tistimi, ki so deležni najostrejše obravnave. Njegovi diptihi so namreč reducirani na posamične enostranske prikaze. Taka groba dejanja ne zakrijejo samo domnevno spornih delov anatomije, temveč celotno podobo. Pokrijejo jo s črnim lepilnim trakom in se ji odrečejo tako da jo zaprejo pod temno oljnato površino, pošljejo v črno luknjo. Druge fotografije so obdelane s spoštljivejšimi lahkimi potezami čopiča, ki ohranjajo ravnotežje med videnim in nevidenim s taktnim, občutljivim koloritom ali ustvarjalnimi packami črnila na vsaki posamični podobi. Te lažje motnje delujejo skoraj kot sramežljiv podton ali šepet, ki noče odkrito zmotiti pogleda ali zmanjšati učinka izvirnika. Včasih so pri barvnih fotografijah uporabljeni ujemajoči se barvni tuši, ki se občasno stopijo s kompozicijo podobe, da postanejo skorajda nevidni ali se zakamuflirajo, kakor da nočejo odkrito prekinjati voajerskega razmerja.

Slika 6. Andre Serrano, The Morgue.
Slika 6. Andre Serrano, The Morgue.
Slika 7. David LaChapelle, Heaven to Hell.
Slika 7. David LaChapelle, Heaven to Hell.
Slika 8. Bettina Rheims, Chambre Close.
Slika 8. Bettina Rheims, Chambre Close.

Kljub pestrosti vizualne govorice, ki nastopa v cenzorskem zaznamovanju, te nove površine razkrivajo lastno ideološko logiko preprečevanja ali omejevanja gledanja. Ta tip cenzurnega procesa je naporen, saj je treba v knjižnih antologijah, ki pogosto vključujejo na stotine fotografij, pred javno prodajo skrbno zakriti veliko količino podob, in to vsako posebej, z ročnim poslikavanjem. Taka prekinitev deluje kot subverzija fotografovih izvornih namenov in gledalčevega pričakovanja. In vendar s tem specifičnim cenzorskim procesom podobe dobijo vizualno nenavadnost, ki presenetljivo spominja na modernizem. Egiptovska cenzura je takim umetniškim inovacijam podobna le površinsko, saj so dejanja usmerjena le v družbeno sfero, brez zavedanja širših razprav v zgodovini vizualne kulture in umetnosti. Uslužbencem egiptovske države, ki so se pokazali odločene zatirati svobodo izražanja z zapiranjem umetniških prostorov, prepovedovanjem knjig in odvzemanjem svobode političnim aktivistom, ne moremo pripisati parodične namere ali ironije. Ta kampanja cenzure po patriarhalnem ključu določa, kaj je mogoče izreči, videti in storiti. Birokrati so izoblikovali podobe s kompleksnim pomenom, ki gredo onkraj vizije njihovih izvornih stvariteljev, saj lahko številne od teh razumemo kot usmerjene k avtonomiji umetnosti in svobodi izražanja, ki liberalizirata reprezentacijo, četudi ima njihova usmeritev pridih mizoginije. 

Ikonoklazem, estetika in cenzura

Trk različnih politik podobe odpira zanimiv niz napačnih prepoznanj, ki se dogajajo med izvirnim fotografom, egiptovskim cenzurnimi formulami in javnostjo. Zaradi odsotnosti jasnih cenzurnih meril nastopi otročja umetniška motivacija, ki spodkoplje avtoriteto izvirne podobe, z namenom služiti neki družbeni funkciji, koristiti višjemu redu pomena onkraj estetike. V teh fotografskih delih se z lahkotno ikonoklastično gesto proizvajajo nove podobe in pomeni, ki vznikajo na nenavaden način, zasedeni z nekakšno radikalno vizualno močjo okrevanja in ponovitve. Kot izpostavi Bruno Latour, ikonoklazem ne glede na svojo strogost ustvari nespravljivo protislovje med ničenjem posredovanja pomena in množenjem podob. Te podobe so kot »predmeti zanimanja« nenavadne v tem, da delujejo kot posrednik v procesu trkov kultur podob, hkrati pa ostajajo antagonistične v razmerju do zaznave, mišljenja in dejanja. Z vplivanjem na izvirno fotografijo naj bi okrepili patriarhalni nadzor nad zaznavo in uvedli disciplino glede tega, kar je dovoljeno v danem prostoru in času. Politika podobe v številnih bližnjevzhodnih družbah, kot je Egipt, deluje tako, da človeško telo ostaja sporno, skrito ali zabrisano, kot po na videz naravni logiki vidnosti. Namesto da bi te črnilne ali barvne ovire fotografijo razkrojile, prežamejo domišljijo gledalca in se razširijo kot nenavadni vizualni odmevi. Cenzurirane fotografske podobe so polne skritih in spremljajočih pomenov ter povezujejo fizični svet z mentalno podobo, zavestno z nezavednim. Kulturna občutljivost, ki je prisotna v neizrečenih oblikah in ki jo javnost razume skozi prefinjene družbene kode, nadzoruje vizualno v javnem prostoru.

Slika 9. Bert Stern, Eros.
Slika 9. Bert Stern, Eros.
Slika 10. Robert Mapplethorpe, Self-Portrait.
Slika 10. Robert Mapplethorpe, Self-Portrait.
Slika 11. Jean-Baptiste Mondino, Staring at the Origin
Slika 11. Jean-Baptiste Mondino, Staring at the Origin

Te prevleke nanesejo skrivnostno prisotnost na izvirne fotografske podobe, saj tu anonimni administratorji usmerjajo in ovirajo pogled v tem, kaj smemo ali česa ne smemo videti, in tako obdajo podobo s čutno avro. Pravzaprav je narava cenzure nasploh frustracija in to odrekanje je sámo prežeto z lastnim erotičnim kapitalom.

Kljub dominantni vlogi podobe v vsakodnevnem življenju Egipčanov fotografija tu ostaja marginalizirano kritično orodje. Islamska kulturna občutljivost je le s težavo usklajevala moč fotografskega medija s tradicionalnimi prepričanji, zlasti kar zadeva mimetično reprezentacijo človeškega telesa saj so medij povezovali s kolonialno nadvlado in gradnjo imperija. Religija, ki ohranja osrednjo vlogo v vsakodnevnem življenju in državnem izobraževalnem sistemu, določa, kaj je dopustno. Tu predstavljene spremenjene podobe, ki so rezultat državnega nadzora nad knjižnimi izdajami, so del obsežnega otočja cenzure v večinsko muslimanskih državah. Sodobna podoba mora na Bližnjem vzhodu in v severni Afriki krmariti med dvema prevladujočima silama: dekonstrukcijo orientalističnih reprezentacij ter strukturami patriarhalne oblasti.

Slika 12. Pierre Boucher, Nus.
Slika 12. Pierre Boucher, Nus.

Prevedel Miha Marek.

Opombe

  1. Arhiv fotografij je vzet iz treh publikacij: Photographers A-Z, 100 Contemporary Artists in The Photobook: A History. Večina arhiva izhaja iz knjige Photographers A-Z založbe Taschen, ki je kompendij v biografskem redu urejenih del, večinoma iz 20. stoletja. Drugi publikaciji sta: 100 Contemporary Artists, Taschen; The Photobook: A History, Vol. 1, Phaidon Press. Vse tri knjige so bile v omejenem številu na voljo v poslovalnicah knjigarne Divan po Kairu. 
  2. Umetniški fotografi v knjigah so znane osebnosti, na primer: Nobujoši Araki, David Bailey, David LaChapelle, Helmut Newton, Robert Mapplethorpe, Cindy Sherman, Irving Penn, Bert Stern, Larry Sultan, Mario Testino, Wolfgang Tillmans, Andy Warhol, Bruce Weber, Weegee, Gary Winogrand in drugi.
Trk različnih politik podobe odpira zanimiv niz napačnih prepoznanj, ki se dogajajo med izvirnim fotografom, egiptovskim cenzurnimi formulami in javnostjo kot občinstvom.
Bralni čas: 10 min.

Sorodne objave

prijavi se

prijavi se na novice in pozive za projekte in prispevke
novice

Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje

otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00

avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri

kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik

  • 18.00: Predavanje Victorja Burgina: Kaj je kamera? Kje je fotografija?
  • 19.00: Predstavitev nove številke revije Fotografije (Kamera in aparat: Izbrani spisi Victorja Burgina) v pogovoru z umetnikom in teoretikom Victorjem Burginom in Ilijo T. Tomanićem, piscem spremne besede k slovenskemu prevodu. Pogovor bo moderiral Jan Babnik, gl. in odgovorni urednik revije Fotografija
  • 20.30: razprodaja preteklih številk revije Fotografija

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.