- št. 90/91
- 2020
- 18/12/2020
11 min.
Med medijsko-arheološko raziskavo optičnih iluzij, fotografskih trikov in odpisanih spominkov sva odkrila tehniko fotografske multigrafije, ki je odprla vrata v čarobni svet kloniranih videzov, ki krožijo v orbitah lastnih odsevov. Ko sva jo spremenila v nama ljubši umetniški medij, je fotografska tehnika s preloma stoletja postala video multigrafija. Kot bizarno zanimivost naj omeniva, da je samoizolacija postala ne le tema tega članka, ampak – zaradi nepredvidenega razmaha nedavno mutiranega virusa – tudi prevladujoča lastnost razmer, v katerih sva delo dokončala. Verfünfungseffekt pomeni uporabo medija videa tako, da ustvarimo kalejdoskopski gibljivi portret, kjer črepinje ega, ki menjajo vidike, posnamemo v sinhroniziran performans solipsistične intersubjektivnosti. Video multigrafija omogoča sestavljanje drobnih odmikov v časovnih zamikih, ki jih apliciramo na enega ali več odsevov jaza – s tem pa raztreščimo klonirano popolnost in konformizem večkratne prezence. Takšna optična iluzija kar kliče po refleksiji o tem, kako mediji spreminjajo naše zaznavanje časa in prostora, s tem pa vzbuja začudenje glede tega, kje je naše mesto v obstajanju.
Geska Helena Brečević (rojena 1975) in Robert Brečević (rojen 1971) tvorita umetniški duet Performing Pictures, ki sta ga ustanovila leta 2004. Par prebiva v Stockholmu na Švedskem in na otoku Rabu na Hrvaškem. Pri delu se osredotočata na spomin in gibanje, pri tem povezujeta jezik in gibljive slike na način, ki pogosto terja gledalčev odziv. Vse bogatejši korpus njunih videov, animacij s camero obscuro, kinematografskih prikazni (ciné-apparitions) in naključnih snepšotov briše meje med različnimi mediji, med negibnimi in gibljivimi slikami ter med bežnostjo in obstojnostjo. Leta 2020 bo izšla njuna knjiga z naslovom A postliminal script and explanatory notes on a film called Dreaming the Memories of Now (Postliminalni scenarij in pojasnjevalne opombe k filmu Sanjanje spominov na zdaj). www.performingpictures.se
KUPI PDF: G. H. & R. Brecevic: Verfunfungseffekt – PDF
PRENESI PDF:
Esej raziskuje t. i. pojav fotoesculture, tridimenzionalni fotografski portret, ki je bil zelo priljubljen na mehiškem podeželju v prvi polovici 20. stoletja, v zadnjem času pa doživlja preporod v interpretaciji sodobnega švedskega umetniškega dvojca Performing Pictures. Zgodnje fotoesculture so bile obogatena oblika portreta. Izdelovali so jih po naročilu družinskih članov, ki so priskrbeli fotografije, te pa so nato obrtniki iz Ciudáda de México preoblikovali v uokvirjene skulpturalne portrete, ki so jih razstavljali na družinskih oltarčkih. Te »tradicionalne« fotografske objekte bomo primerjali z »novimi« digitalnimi oblikami videoanimacij na ekranih v javnem prostoru, ki so značilne za dela tandema Performing Pictures, in raziskali, kako je fotoescultura navdihnila nove upodobitve v njuni seriji Moški, ki padajo (Men that Fall). Na presečišču materialnih vidikov »tradicionalne« ljudske umetniške forme in umetnosti »novih« medijev tako prepoznavamo fotografsko estetiko, ki od videnja in zaznavanja prehaja k fizičnemu angažmaju, in razpravljamo o tem, kako okvir in njegov parergon obogatita fotografski pogled. Esej dopolnjujejo fotografije in posnetki iz filmske poeme Sanjanje spominov na zdaj (Dreaming the Memories of Now, 2018) dvojca Performing Pictures, ki prikazuje njuno delo s fotoesculturami.
Karin Becker je zaslužna profesorica medijskih študij na Univerzi v Stockholmu. Sprva je delovala v ZDA, v zgodnjem raziskovalnem delu se je osredotočala na dokumentarno fotografijo in fotoreportažo v ZDA in na evropske vplive. Preučila je široko paleto vizualnih medijev in praks ter vodila pomembne projekte o globalnih medijskih dogodkih in umetniških instalacijah v javnem prostoru. Osrednji člen njenega metodološkega pristopa je vizualna etnografija. Od leta 2008 v raziskavah redno obravnava tudi dela tandema Performing Pictures na Švedskem in v južni Mehiki. Trenutno se ukvarja z raziskovalnim projektom Protest na zaslonu (Screening Protest) (www.screeningprotest.com), pri čemer analizira vizualno poročanje o protestih, kot jih posredujejo mednarodne novičarske televizijske mreže. karin.becker@ims.su.se
Oddelek za medijske študije, Univerza v Stockholmu, Švedska
Geska Helena Brečević je umetnica in neodvisna raziskovalka. Večinoma dela na Švedskem, v Mehiki in na Hrvaškem. Leta 2004 sta skupaj z Robertom Brečevićem ustanovila Performing Pictures (www.performingpictures.art). Skupaj ustvarjata filme in videoinstalacije, ki brišejo ločnico med negibnimi in gibljivimi mediji. Svoja dela, za katera sta prejela številne državne in mednarodne štipendije, sta predstavila na več kot 20 samostojnih in 50 skupinskih razstavah, ustvarila pa sta tudi več stalnih javnih umetniških instalacij po naročilu. Njene raziskave so podprli Komisija za državne umetniške štipendije (The National Arts Grants Committee), Kraljevi inštitut umetnosti (Royal Institute of Arts) in Nacionalni švedski raziskovalni komite (National Swedish Research Committee). Trenutno dela kot umetniška vodja projekta Smart Kreativ Stad (www.smartkreativstad.com) v okviru Filmske prestolnice Stockholm, ki preučuje nove vidike gibljivih slik v javnem prostoru. geska@performingpictures.se
Performing Pictures, Švedska
KUPI PDF: K. Becker & G.S. Brecevic: Vec kot portret – PDF
PRENESI PDF:
“Za uspešno kamufliranje se je v mislih treba prestaviti na točko gledišča nekega novega subjekta, novega opazovalca, ki ima s človeškim dvoočesnim vidom vse manj skupnega.”
Ⓒ 2021 Membrana - Vse pravice pridržane
avtor: Andreas Müller-Pohle
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
kuratorstvo in postavitev: Jan Babnik in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katja Ogrin
22. marec–14. maj 2023, Mala galerija Cankarjevega doma
Otvoritev: 22. marec ob 20. uri.
VODENI OGLEDI:
10. maj 2023 ob 13. uri, Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
14. maj 2023, ob 11. uri (zaključek razstave), Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
razstavljoči avtorji: Anne Noble, Ewa Doroszenko, Goran Bertok, Gorkem Ergun, Karina-Sirkku Kurz, Špela Šivic
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
zasnova: zavod Membrana (Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj)
kuratorstvo in postavitev: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katarina Hergouth
19. januar–1. marec 2022, Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: 19. januarja ob 19. uri.
Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje
otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00
avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.
kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri
20. januar–1. marec 2020 / Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: Predstavitev na strani CD
ČE, 30. jan 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, in Špelo Škulj, vizualno umetnico
ČE, 6. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Janom Babnikom, sokuratorjem razstave, in Miho Godcem, vizualnim umetnikom
ČE, 20. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, Miho Godcem in Valerie Wolf Gang, vizualnima umetnikoma
ČE, 27. feb 2020, ob 18.00 // Pogovor z Marion Balac, vizualno umetnico, in Jožetom Guno, docentom na Fakulteti za elektrotehniko UL
kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.