Leo Selvaggio
Prispevek obravnava odnos med kamufliranjem in nadzorom v kontekstu spremenjenih tehnologij (vizualnega) nadzora, predvsem v povezavi z digitalizacijo podobe in njeno integracijo v sodobno vojaško in nadzorstveno tehnologijo. Avtor preizprašuje igro prikrivanja in razkrivanja, ki je implicirana v tradicionalnem razumevanju kamuflaže, v okoliščinah spremenjenih odnosov vidnosti in referencialnosti z raznovrstnimi primeri – od nadzorstvenih projektov za zaščito človekovih pravic do uporabe dronov in umetniških projektov, ki nove oblike nadzora (in ubijanja) problematizirajo ali pa posamezniku omogočajo minimalne možnosti upora.
- Ključne besede: avtomatizirana obrazna mimika, kamuflaža, nadzor, upor
Jan Babnik (rojen 1977) živi in dela v Ljubljani kot urednik, kurator, pisec in učitelj. Je glavni in odgovorni urednik revije Fotografija in direktor zavoda Membrana (ZSKZ), izdajatelja revije Fotografija / Membrana, knjig o fotografiji in fotografski teoriji ter organizatorja izobraževalnih delavnic (Šola kritike fotografije). Od leta 2005 član Slovenskega društva za estetiko. Na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani je diplomiral iz filozofije in sociologije kulture, kasneje pa na isti fakulteti pridobil naziv magister znanosti s področja zgodovine filozofije in fenomenologije. Trenutno je doktorski kandidat na Fakulteti za humanistične študije Univerze na Primorskem – smer Filozofija in teorija vizualne kulture.
- Bishop, Christopher, 2006. Pattern recognition and machine learning. Berlin: Springer.
- Caillois, Roger, 1984 [Minotaure, 1935]. Mimicry and legendary psychasthenia. V: October, (31) Winter, str. 17– 32. https://doi.org/10.2307/778354
- Deleuze, Gilles, 1992. Postscript on the Societies of Control. V: October (59), Winter, str. 3–7.
- Flusser, Villém, 2010. K filozofiji fotografije. Ljubljana: Membrana in Društvo za oživljanje zgodbe 2 koluta.
- Frome, Andrea; Cheung, German; Abdulkader, Ahmad; Zennaro, Marco; Wu, Bo; Bissacco, Alessandro; Adam, Hartwig; Neven, Hartmut, in Vincent, Luc. Large-scale Privacy Protection in Google Street View. Dostopno tukaj. [22. november 2015] https://doi.org/10.1109/iccv.2009.5459413
- Harvey, Adam. AH Projects. Dostopno tukaj. [28. november 2015]
- Rose Shell, Hannah, 2012. Hide and Seek: Camouflage, Photography, and the Media of Reconnaissance. New York: Zone Books. https://doi.org/10.1086/674501
- Selvaggio, Leo. URME Surveillance. Dostopno tukaj. [28. november 2015]
- Sekula, Allan, 1984. The Instrumental Image: Steichen at War. V: Sekula, Allan, 1984. Photography Against the Grain – Essays and Photo Works 1973–1983. Halifax: The Press of the Nova Scotia College of Art and Design. https://doi.org/10.4000/critiquedart.25529
- Tagg, John, 2014. Everything and Nothing – Power and Photography Revisited. Na: 3rd International Conference of Photography and Theory (ICPT2014), Nicosia Municipal Arts Centre, Cyprus, 5.–7. december 2014.
- Virilio, Paul, 1994. The Vision Machine. London: British Film Institute and Indianapolis: Indiana University Press.
KUPI PDF: Jan Babnik: Mnogo obrazov kamuflaže – PDF
PRENESI PDF:
Kamuflažo ponavadi proučujemo v kontekstu zavajanja. Večina znanstvenih obravnav kamuflaže se tako ukvarja s taktičnim znakovnim komuniciranjem, strateško igro, ki izhaja iz tekmovanja za skupni prostor. V ozadju naj bi bili antagonistični odnosi in bojevanje, znotraj katerega sta kamuflaža in odkrivanje kamuflaže razumljena kot »semiotska oboroževalna tekma«. Ti pogledi izhajajo iz funkcionalističnega gledanja na matriko sredstev in ciljev, ki naj bi izhajala iz strateških potreb tega bojevanja. Pričujoči prispevek pa kamuflažo obravnava drugače – kot skušnjavo po razmerju. Razumevanje kamuflaže kot specifične družbene skušnjave pomeni, da jo obravnavamo kot nekaj, kar obstaja onkraj funkcionalističnega odnosa. Umetniški projekti Lea Selvaggia URME Surveillance Project, Arna Rafaela Minkkinena Continental Divide in Matthewa Barneyja Cremaster 5 so obravnavani kot primeri takšnega drugačnega razumevanja kamuflaže.
Andrea Mubi Brighenti (rojen 1975) je profesor družbene teorije, sociologije prostora in kulture na Oddelku za sociologijo, Univerze Trento v Italiji. Njegova primarna področja raziskovanja so družba, prostor in moč. Je avtor knjig The Ambiguous Multiplicities: Materials, Episteme and Politics of Cluttered Social Formations (Palgrave Macmillan, 2014) in Visibility in Social Theory and Social Research (Palgrave Macmillan, 2010). Andrea je urednik revij Squaderno in Etnografia e ricerca qualitativa.
- Caillois, Roger, 1938. Le mythe et l’homme. Paris: Gallimard.
- Caillois, Roger, 1958. Les jeux et les hommes. Paris: Gallimard.
- Caillois, Roger, 2008 [1960]. Méduse et C.ie. V: OEuvres, Paris: Gallimard.
- Fabbri, Paolo, 2008. Estrategias del camuflaje. V: Revista de Occidente, 330. str. 89–110.
- Janet, Pierre, 1929. L’évolution psychologique de la personnalité. Paris: Édition Chahine.
- Portmann, Adolf, 1990. Essays in Philosophical Zoology. The Living Form and the Seeing Eye. Lewiston (NY): Edwin Mellen Press.
- Sloterdijk, Peter, 2007 [1998]. Bubbles. Los Angeles: Semiotext(e).
- Stevens, Martin and Sami Merilaita, ur., 2011. Animal Camouflage. Mechanisms and Function. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9780511852053.001