- št. -
- 2022
- 27/09/2022
11 min.
Miha Colner se v pričujočem prispevku posveča izbranim fotografom iz Slovenije, ki v svojih profesionalnih in ustvarjalnih praksah vzporedno delujejo na področjih fotoreporterstva in »avtorske fotografije«, medtem ko slednji segment svojega dela pogosto predstavljajo v obliki fotoknjige. V članku avtor poskuša analizirati razloge, zakaj je fotoknjiga tako pomemben medij v ustvarjalnih praksah fotografov, kot so Borut Krajnc, Jože Suhadolnik, Tone Stojko, Nik Erik Neubauer in Jaka Gasar, in kako se podajanje vsebine in naracije v fotoknjigi, kjer avtor-fotograf v največji meri nadzoruje vse elemente podajanja konteksta, razlikuje od njihovega profesionalnega fotografskega delovanja v množičnih medijih. Fotoknjiga ali knjiga umetnika se je tako v preteklih desetletjih namreč izkazala kot ultimativni avtorski izdelek, ki je podobno kot sleherna knjiga namenjen uživanju v intimnem okolju, poleg tega pa je v nasprotju z večino umetniških del dostopna širšemu krogu potencialnih odjemalcev, hkrati pa trajen izdelek, ki ostane zabeležen kot neke vrste zgodovinski dokument.
Miha Colner (1978) je umetnostni zgodovinar, ki deluje kot kustos v Galeriji Božidar Jakac – Muzeju moderne in sodobne umetnosti, Kostanjevica na Krki, prav tako je aktiven kot občasni predavatelj in publicist na področju vizualne umetnosti in kulture. Od leta 2005 redno objavlja članke v časopisih, revijah, strokovnih publikacijah in na lastnem blogu. Živi in deluje v Ljubljani in Kostanjevici na Krki.
Pogovor Mihe Colnerja s fotografom Jožetom Suhadolnikom predstavlja vpogled iz prve roke v številne procese in spremembe, ki so doletele medij fotografije v preteklih štiridesetih letih. Suhadolnik se je na svoji dolgi ustvarjalni poti ukvarjal s številnimi načini in rabami fotografije; pretežen del svoje kariere, ki se je začela v njegovi rosni mladosti v zgodnjih 80. letih, se je ukvarjal z dokumentarno in časopisno fotografijo, prav tako pa je deloval tudi na področjih reklamne fotografije, portretne fotografije in fotografije kot umetnosti. V obsežnem pogovoru je predstavil svoje izkušnje z delom v tiskanih medijih, o spremembah statusa fotografije v družbi in industriji, o degradaciji fotografskega medija zavoljo tehnoloških sprememb, o njegovem dokumentiranju prelomnih zgodovinskih dogodkov, o verodostojnosti fotografske podobe, o družbenih fenomenih preteklih desetletij in njegovem usodnem razmerju do ustvarjanja fotoknjig. Suhadolnik je ustvaril obsežen in izjemen opus fotografskih del, ki so bila ustvarjena, uporabljena in razumljena in v najrazličnejših družbenih kontekstih.
Miha Colner (1978) je umetnostni zgodovinar, ki deluje kot kustos v Galeriji Božidar Jakac v Kostanjevici na Krki, prav tako je aktiven kot občasni predavatelj in publicist, specializiran za področja fotografije, grafike, gibljive slike in različnih oblik (novo)medijske umetnosti. Od leta 2005 redno objavlja članke v časopisih, revijah, strokovnih publikacijah in na lastnem blogu. Živi in deluje v Ljubljani in Kostanjevici na Krki.
Jože Suhadolnik (1966) je fotograf, ki aktivno in neprekinjeno deluje na različnih področjih fotografskega ustvarjanja vse od zgodnjih 80. let 20. stoletja. Njegova fotografska pot se je začela leta 1982 v Disku FV, prvem alternativnem klubu v Ljubljani, kjer je ustvaril dragocene dokumente porajajoče se punk in novovalovske scene, ki je predstavljala pomembno kontrakulturo v Sloveniji in Jugoslaviji. Od leta 1985 je kot neodvisni fotograf delal za številne časopise, revije in agencije, med drugim Mladino, Evropo, Republiko, Associated Press, Bloomberg, nato pa nekaj časa tudi kot fotograf državnega protokola. Od leta 2006 je zaposlen pri časopisu Delo, kjer je bil sprva urednik fotografije (2006–2011), preteklih deset let pa deluje kot redakcijski fotograf. Poleg tega je Suhadolnik izjemen fotografski portretist in luciden ustvarjalec na področju dokumentarne fotografije, ki je ustvaril številne avtorske serije in opuse. Živi in deluje v Ljubljani.
Cilj prispevka je dokumentirati in kontekstualizirati vizualne podobe s protestov, ki so se začeli v Sloveniji v prvi polovici leta 2020, s poudarkom na podobi gospodarja, preden bodo slike izginile v vrtincu nenehno spreminjajočih se zgodovin, ki jih bodo pisali še neznani zmagovalci. V prispevku proučujem, kako so se umetniki in drugi ustvarjalci v težkih časih pridružili protestniškemu gibanju ter dali na razpolago svoja telesa in vizualno produkcijo, pri čemer se ta prispevek osredotoča le na slednjo.
Dr. Petja Grafenauer (r. 1976, Ljubljana) je docentka na Katedri za teorijo UL ALUO. Leta 2010 je doktorirala s temo Vzporedna slikarska linija: slovensko slikarstvo razširjenega statusa vizualnega 1926–2009 (mentor dr. Jure Mikuž). Je specialistka za lokalno in regijsko umetnost po drugi svetovni vojni, predvsem slikarstvo in sodobno umetnost. Od leta 2012 raziskuje tudi preseke ekonomije in umetnosti. Svoje raziskovanje redno objavlja v znanstvenih, strokovnih in poljudnih medijih. Napisala in uredila je več knjig o vizualni umetnosti, med drugim raziskavo obdobja pop arta v Sloveniji Neuvrščeni pop (2017), knjigo besedil Zdenke Badovinac Avtentični interes (2010) in monografijo slikarja Aleksija Kobala (2008). petja.grafenauer@gmail.com
KUPI PDF: Petja Grafenauer: Sramotenje gospodarja – PDF
PRENESI PDF:
Emina Djukić (1982) je vizualna ustvarjalka in pedagoginja. Magisterij iz fotografije je opravila na VŠVU v Bratislavi, trenutno pa kot docentka predava na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, smer fotografija. Od 2005 do 2010 je sodelovala z Zavodom Mladinski kulturni center Medvode, kjer je bila nekaj časa tudi programska direktorica. Več let je kot mentorica sodelovala na poletni delavnici Celje Fokus in bila leta 2013 njena umetniška vodja. Od 2015 je sodelavka uredniškega odbora revije Fotografija. Medij raziskuje že dolgo; trenutno se ukvarja predvsem z narativnimi možnostmi fotografije in njenim odnosom do preteklosti.
Klemen Ilovar (1989) je predstavnik mlajše generacije slovenskih fotografov. V njegovi umetniški praksi je pogosto prisotno zanimanje za fotografski medij s katerim raziskuje pomene podob. Soavtor knjige je grafični oblikovalec Till Hormann (DE).
Matej Sitar (1980) se ukvarja predvsem z dokumentarno avtorsko fotografijo. Pri svojem delu odkriva razmerja med posameznikom in njegovo okolico. Je ustanovitelj založbe fotoknjig The Angry Bat, ki deluje od leta 2012.
Jaka Babnik (1979) je umetniški in profesionalni fotograf. Skozi svojo prakso mapira deviantne pojave sodobne družbe. Leta 2012 sta s sodelavcem Boštjanom Pavletičem ustanovila založbo Rostfrei publishing, ki je specializirana za izdajo fotoknjig.
Dejan Habicht (1960) je fotograf in konceptualni umetnik, glavni temi njegovega dela sta dolgčas in vsakdan.
Tanja Lažetić (1967) je vizualna umetnica, ki svoje delo ustvarja skozi fotografijo, video, instalacijo, performans in fotoknjige. Pri delu se ne omejuje z mediji, temveč išče povezave med njimi, saj jo zanimajo meje sodobnega izraza.
Simon Chang (1978) je prodoren dokumentarni fotograf, ki se je rodil na Tajvanu. Fotografijo je študiral na praški FAMU, danes živi in ustvarja v Sloveniji. Je izrazito predan mediju fotografske knjige.
Jože Suhadolnik (1966) je eden najpomembnejših slovenskih dokumentarnih fotografov. Že zelo mlad je fotografiral za jugoslovansko tiskovno agencijo Tanjug in revijo Mladina. V začetku devetdesetih je kot fotoreporter delal za časopis Dnevnik in revijo Mladina. Danes je zaposlen na časopisu Delo.
“Fotografije so več kot le usedlina podobe, ki leži na svetu in se nanaša na svet, kot neke vrste skodla, ki prekriva svet. Fotografije so (kot resnični svežnji virtualnega in dejanskega) teritoriji množice občutij, geneza, dejanska stvarnost shematične strukture sveta v registrih časa in prostora.”
Ⓒ 2021 Membrana - Vse pravice pridržane
avtor: Andreas Müller-Pohle
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
kuratorstvo in postavitev: Jan Babnik in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katja Ogrin
22. marec–14. maj 2023, Mala galerija Cankarjevega doma
Otvoritev: 22. marec ob 20. uri.
VODENI OGLEDI:
10. maj 2023 ob 13. uri, Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
14. maj 2023, ob 11. uri (zaključek razstave), Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
razstavljoči avtorji: Anne Noble, Ewa Doroszenko, Goran Bertok, Gorkem Ergun, Karina-Sirkku Kurz, Špela Šivic
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
zasnova: zavod Membrana (Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj)
kuratorstvo in postavitev: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katarina Hergouth
19. januar–1. marec 2022, Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: 19. januarja ob 19. uri.
Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje
otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00
avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.
kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri
20. januar–1. marec 2020 / Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: Predstavitev na strani CD
ČE, 30. jan 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, in Špelo Škulj, vizualno umetnico
ČE, 6. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Janom Babnikom, sokuratorjem razstave, in Miho Godcem, vizualnim umetnikom
ČE, 20. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, Miho Godcem in Valerie Wolf Gang, vizualnima umetnikoma
ČE, 27. feb 2020, ob 18.00 // Pogovor z Marion Balac, vizualno umetnico, in Jožetom Guno, docentom na Fakulteti za elektrotehniko UL
kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.