Josef Koudelka
Prispevek je osnovan na vpogledu v delovne procese pariške pisarne agencije Magnum Photos. Teoretski okvir uvaja modernistični model pojmovanja avtorja, ki mu ustreza Magnumov fotograf, kar temelji na specifičnih zgodovinskih okoliščinah nastanka in načinih delovanja agencije. Pojem avtorja kot heroičnega posameznika z edinstveno fotografsko kariero in biografijo je v vzajemnem odnosu s t. i. »mitom«, ki ga agencija, kot je pokazala tudi najnovejša študija Magnumove zgodovine, vzdržuje vseh sedem desetletij svojega obstoja. Ta mit ne obstaja brez »avtorja«, agencija pa ne obstaja brez »mita«, zato ne »smrt avtorja« v Barthesovem smislu niti njegova nadomestitev z »avtorsko funkcijo« po Foucaultu nista mogoči. Avtor, ki nosi izključne odločitve o produkciji, distribuciji, uporabi in arhiviranju svojih fotografij, vpliva na vse procese delovanja agencije. To postane manj dvoumno pri vprašanju pomena Magnumovega arhiva, za katerega je mogoče trditi, da ima širši pomen za družbeno zgodovino. Prakso arhiviranja opisujemo na primeru fotografske serije Josefa Koudelke Invazija 68, ki prav s svojo nekonvencionalnostjo kaže izzive arhiviranja in pojasnjuje avtorjeve izvirne rešitve.
- Ključne besede: analogue recovery, fotograf kot avtor, Invazija 68 Josefa Koudelke, kontaktna kopija, Magnum Photos
Marija Skočir je umetnostna zgodovinarka in literarna komparativistka, zaposlena v Muzeju in galerijah mesta Ljubljane kot višja kustosinja ter vodja Galerije Jakopič in Galerije Vžigalica. Kurirala in sokurirala je več kot 20 fotografskih in drugih razstav (med njimi številne retrospektivne in razstave mednarodno uveljavljenih fotografov, kot so Josef Koudelka, Roger Ballen, Lee Miller, Sebastião Salgado) in vodila več kot 70 razstavnih projektov. V letih 2010 in 2013 je opravljala funkcijo namestnika komisarja slovenskega paviljona na beneškem bienalu. Trenutno je izredna doktorska študentka na Oddelku za umetnostno zgodovino (Filozofska fakulteta UL), kjer pripravlja doktorsko disertacijo o pomenu agencije Magnum za srednjeevropsko fotografijo.
- Hegel, G. W. F., 1998 [1910]. Fenomenologija duha. Prevedel Božidar Debenjak. Ljubljana: Društvo za teoretsko psihoanalizo.
- Benjamin, W., 2009. Avtor kot proizvajalec. V: Walter Benjamin: Poskusi o Brechtu. Ljubljana: Studia humanitatis, str. 317–336.
- Tagg, J., 2015. Vrednost fotografije: Newdealovski reformizem in dokumentarna retorika. V: John Tagg: Izbrani spisi. Ljubljana: Membrana, str. 8–39.
- Bouveresse, C., 2016. L’invention d’une académie. Magnum Photos, 1947–2015 (Inventing an ‘academy’. Magnum Photos, 1947–2015). Dizertacija. Paris: Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne.
- Barthes, R., 1977. Image Music Text. Prevedel S. Heath. 1977.
- Burgin, V., 1986. Misliti fotografijo. Prevedel B. Kovič. V: Sinteza: revija za likovno kulturo, 73–74. / Ekran: revija za film in televizijo, 23(5–6). Str. 32–34.
- Chéroux, C., 2017. Magnum Manifesto, V: C. Chéroux, ur. Magnum Manifesto. London: Thames & Hudson. Str. 8–17.
- Foucault, M., 1998. Aesthetics, Method, and Epistemology. The New Press: New York.
- Frizot, M., 2017. Wanderer in Non-Places. V: Making of The Exiles. Paris: Éditions Xavier Barral.
- Galassi, P., 2010. Henri Cartier-Bresson: The Modern Century. New York: MoMA.
- Hvížďala, K., 2002. The Maximum. That’s What’s Always Interested Me. V: Josef Koudelka, Praga: Fototorst, str. 122–143.
- Lubben, K., 2011. Introduction, V: K. Lubben, ur. Contact Sheets. London: Thames and Hudson, str. 9–14.
- Miller, R., 1997. Magnum: Fifty Years at the Front Line of History. New York: Grove Press.
- Ritchin, F., 1989. What is Magnum?, V: W. Manchester, ur. In Our Time. The World as Seen by Magnum Photographers. London, New York: W. W. Norton & Company. str. 417–444.
- Tagg, J., 1982. The Currency of the Photograph. In: V. Burgin, ed. Thinking Photography London: Macmillan. str. 110–141. https://doi.org/10.1007/978-1-349-16716-6_6
- Maddox, A., 2014. A Stranger in No Place. Josef Koudelka in Great Britain, 1969–1984. V: S., M. S. Witkovsky, ur. Nationality Doubtful. Chicago: The Art Institute of Chicago. str. 138–147.