Olja Triaška Stefanovič

Olja Triaška Stefanovič

Olja Triaška Stefanovič: from the series Warning From the Stage, 2011. Courtesy of the artist.
Oder se ji zdi tudi kavč, s katerega preklapljamo med programi televizije v dnevni sobi, in pravi, da imamo moč ugašanja in prižiganja manipulacije, ki je oddaljena le za lahkoten pritisk na gumb.

Olja Triaška Stefanovič je doktorski študij fotografije in novih medijev končala na Akademiji likovnih umetnosti in oblikovanja v Bratislavi na Slovaškem, kjer tudi sicer živi in ustvarja. 

Njene serije fotografij naslavljajo prostor, ki ga človek misli, naseli, ustvari ali zapusti. Estetsko izčiščene, precizno kompozirane in tehnično dovršene podobe bi morda lahko bile le arhitekturne zabeležke, vendar je njihova posebnost v tem, da ob pozornem opazovanju simbolov znotraj njih uvidimo, da avtorica z nami jasno komunicira. Fokus gledalca se iz gole dokumentacije preusmeri na lasten odnos s prostorom. Človek na fotografijah sicer ni prisoten, vendar prostor nosi spomin nanj.

Oljo Triaško Stefanovič je njena raziskava pripeljala od podrobne dokumentacije zapuščenih stavb in praznih »lukenj« med zgradbami v središčih mest vzhodne Evrope do zanimanja v simulacije realnosti. Sama pravi, da je s pojavom virtualne realnosti prostor sam po sebi izgubil osnovne funkcije, s tem pa tudi karakteristike, in tako postal prazen ter brezoseben. S fotografijo nas pelje po tanki meji med simulacijo in realnostjo in se sprašuje, koliko je fikcije in simulacije v sami realnosti. 

Projekt Rožnate sence (Pink Shadows, 2009), ki je prvi na to temo, se ukvarja z notranjostjo filmskih studiev, njihovo scenografijo ter umetnimi ozadji. Vse fotografije je posnela v hangarju, ki je bil včasih v uporabi kot proizvodni obrat kislega zelja, sedaj pa je produkcijski prostor televizijskih limonad. Skozi fotografije smo soočeni z neskladno mešanico simuliranih bivalnih prostorov, na katere padajo sence studijskih luči, v ozadju pa zaznamo še grobe sive stene bivšega industrijskega obrata. Idejo je razširila v seriji To bi utegnil biti prijeten življenjski prostor (This Could Be a Nice Place for Life, 2013), v kateri je dokumentirala različne televizijske studie na Slovaškem in se posvetila predvsem uporabi fotografije kot ozadja. Nagubana platna in tla polna kablov izven okvirja televizijskega ekrana izpadejo precej nesmiselno. Preko naslova gledalca morda preusmeri v razmišljanje o lastnih bivalnih prostorih in do katere mere so oblikovani po nekakšni »skupni« predstavi oglaševanega popolnega življenja, h kateremu stremi današnja družba, ki rada pobegne od lastnih problemov tako, da se ukvarja s problemi drugih.

Olja Triaška Stefanovič, Rožnate sence, 2009. Z dovoljenjem umetnice.
Olja Triaška Stefanovič, Rožnate sence, 2009. Z dovoljenjem umetnice.
Olja Triaška Stefanovič, To bi utegnil biti prijeten življenjski prostor, 2013. Z dovoljenjem umetnice.
Olja Triaška Stefanovič, To bi utegnil biti prijeten življenjski prostor, 2013. Z dovoljenjem umetnice.
Olja Triaška Stefanovič, To bi utegnil biti prijeten življenjski prostor, 2013. Z dovoljenjem umetnice.
Olja Triaška Stefanovič, To bi utegnil biti prijeten življenjski prostor, 2013. Z dovoljenjem umetnice.
Olja Triaška Stefanovič, Opozorilo z odra, 2011. Z dovoljenjem umetnice.
Olja Triaška Stefanovič, Opozorilo z odra, 2011. Z dovoljenjem umetnice.

Še ena njena serija se sprehaja med ozadji in odri. Ta naj bi bila vizualni ekskurz med dvema prej omenjenima serijama. Opozorilo z odra (Warning From the Stage, 2011) nam pokaže različne odre in avditorije ter naslovi njihovo politično uporabo. Oder se ji zdi tudi kavč, s katerega preklapljamo med programi televizije v dnevni sobi, in pravi, da imamo moč ugašanja in prižiganja manipulacije, ki je oddaljena le za lahkoten pritisk na gumb. Morda se je v zadnjih nekaj letih vendarle precej bolj zakompliciralo, saj se je produkcija virtualne realnosti prestavila v domove vsakega gledalca, ki je hkrati postal tudi igralec, mobilni telefoni pa nimajo tako enostavnega gumba za izključitev iz socialnih omrežij. Tako lahko tudi na vse njene dokumentirane televizijske studie že gledamo kot na bivše prostore produkcije simulirane realnosti.

Oder se ji zdi tudi kavč, s katerega preklapljamo med programi televizije v dnevni sobi, in pravi, da imamo moč ugašanja in prižiganja manipulacije, ki je oddaljena le za lahkoten pritisk na gumb.

Sorodne objave

prijavi se

prijavi se na novice in pozive za projekte in prispevke
novice

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri

kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik

  • 18.00: Predavanje Victorja Burgina: Kaj je kamera? Kje je fotografija?
  • 19.00: Predstavitev nove številke revije Fotografije (Kamera in aparat: Izbrani spisi Victorja Burgina) v pogovoru z umetnikom in teoretikom Victorjem Burginom in Ilijo T. Tomanićem, piscem spremne besede k slovenskemu prevodu. Pogovor bo moderiral Jan Babnik, gl. in odgovorni urednik revije Fotografija
  • 20.30: razprodaja preteklih številk revije Fotografija

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

Kdaj: 18. julij 2019 ob 10.00
Trajanje:
90 min
Kje: Prvo preddverje Cankarjevega doma, Prešernova cesta 10, 1000 Ljubljana (vhod iz pasaže Maximarket)
Delavnico vodita: Leopold Štefanič in Neža Ternik

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 09. april 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 24. junij 2019. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

Kontaktiraje urednike na editors@membrana.si. Rok za predloge prispevkov (izvlečki dolžine 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 18.1. 2019. Rok za dokončane prispevke na podlagi sprejetih predlogov je 20.3.2019. Predloge pošljite na editors@membrana.org.

Kontaktiraje urednike na editors@membrana.org. Rok za dokončane prispevke na podlagi sprejetih predlogov je 30. september 2018. Predloge pošljite na editors@membrana.org.

Naše spletno mesto uporablja piškotke za izboljšanje naših storitev. Kot uporabnik se morate strinjati z uporabo in sprejeti naše pogoje. Trenutno uporabljamo samo piškotke, ki so potrebni za normalno delovanje spletne strani. Za več informacij obiščite naš pravilnik o zasebnosti in pogoje storitev. Za več informacij o piškotkih, ki jih uporabljamo, si oglejte spodnji seznam.

Ta piškotek je nujen za aplikacije PHP. Piškotek se uporablja za shranjevanje in identifikacijo edinstvenega ID-ja uporabniške seje za namen upravljanja uporabniške seje na spletnem mestu. Piškotek je sejni piškotek in se izbriše, ko so vsa okna brskalnika zaprta.

Strinjam se z uporabo piškotkov, strinjam se s pogoji storitve in pravilnikom o zasebnosti in želim še naprej uporabljati spletno stran.