Kdo so junaki?

Recenzija fotoknjige Karoliine Paatos

Kdo so junaki?

Recenzija fotoknjige Karoliine Paatos

Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.

Avtorska knjiga Junaki (Heroes) finske avtorice Karoliine Paatos je izšla lani pri slovenski založbi The Angry Bat. Junaki so dokument in poklon Mednarodnemu gejevskemu rodeo združenju (International Gay Rodeo Association) v ZDA, katerega člane in aktivnosti je avtorica redno spremljala daljše obdobje. Nastalo delo je zbirka več različnih knjižnih formatov, ki vsebujejo fotografije in pisano besedo. Liku kavbojev, moških in žensk (ang. cowgirl in cowboy) se Paatos sicer posveča že več kot desetletje v obsežni fotografski raziskavi. Leta 2016 je pri The Angry Bat izdala svojo prvo monografijo Ameriški kavboj (American Cowboy). Tokrat nas prek prostranih pokrajin popelje do arene za rodeo in od tam v svet bleščečih kavbojskih klobukov in klubskih večerov.

Heroes (Junaki) je avtorska knjiga Karoliine Paatos, ki je izšla pri založbi The Angry Bat leta 2021, in pomeni drugo sodelovanje med finsko avtorico in slovensko založbo. Paatos se je s svojo prvo monografijo American Cowboy (Ameriški kavboj) predstavila leta 2016. Obe izdaji sta del njenega širšega in dolgotrajnega fotografsko-dokumentarnega projekta, v katerem od leta 2010 spremlja sodobno kavbojsko kulturo v več zveznih državah na zahodu Združenih držav Amerike.

Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.

Paatos v avtorskih izjavah ob serijah, razstavah ali knjižnih formah, ki so del tega cikla, nenehno poudarja močno osebno navezanost na obravnavano tematiko. Zdi se, da se avtorica – hči prostočasnega country pevca in oboževalke ameriških vesternov –, ki jo je v otroštvu zaznamovala podoba skrivnostnega junaškega jezdeca po preriji, vrača v svoje spomine ter njej pomembno in dragoceno podobo kavbojev, moških in žensk (ang. cowgirl in cowboy) nenehno redefinira s preizpraševanjem in raziskovanjem njihovega obstoja danes. To je tudi razlog, da se vrača in išče nove plasti zgodb tamkajšnjih živinorejcev, rančarjev, jahačev in otrok. Paatos s pronicljivimi portreti in dokumentacijo vsakdanjih opravil predstavlja koščke življenj v teh mestih, stran od civilizacije, in jih prepleta s podobami prostranih in dih jemajočih pokrajin. In če knjiga Ameriški kavboj obsega del opusa, ki v širši maniri prikazuje življenje na rančih ter s fotografsko realnostjo razbija in tudi potrjuje mit kavboja, se avtorica v novi izdaji Junaki v dokumentarni maniri posveča netipičnim in marginalnim likom, ki jih je izbrala kot junake današnjega časa znotraj sodobne kavbojske skupnosti – tekmovalce in tekmovalke, podpornike in jahače znotraj Mednarodnega gejevskega rodeo združenja (International Gay Rodeo Association). V tokratni predstavitvi izsledkov svoje raziskave nas tako iz kavbojske kulture z bolj tradicionalnim in družinskim vzdušjem odpelje na njen precej odročen in specifičen segment.

Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.

Rodeo je sicer množično znana in obiskovana javna prireditev v ZDA, pri kateri jahači kažejo svoje spretnosti obvladovanja živali, še posebej konjev in bikov. Tradicionalno so tekmovalci le moški, ki ob dovolj dobrem nastopu predstavljajo utelešenje ideje pravega kavboja. Pa vendar se vsak otrok, ki odrašča v tistem okolju, uči spretnosti rodea in obvlada ježo. Tako je pri gejevskem rodeu, bolj kot spolna usmerjenost njegovih udeležencev, pomembna vseobsegajoča sprejetost vsakogar, ki se tam počuti doma, pa tudi spolna enakost, ko pride do tekmovanja. Ta rodeo deluje kot zatočišče tistih, ki v svojem domačem okolju niso našli varnega prostora za nadaljnje izvajanje spretnosti, ob katerih so odrasli. Prav odprtost njihovega načina delovanja je avtorico očarala, saj je zaradi nje tudi sama postala del skupnosti oziroma »mavrične družine« (tako udeleženci in podporniki gejevskega rodea imenujejo sami sebe). V vsesprejemajočem vzdušju gejevskega rodea se je namreč kot tujka iz daljne Finske počutila prijetno, o njeni prisotnosti se niso spraševali. To je tudi njena edina utemeljitev odločitve za ta projekt – knjižna izdaja ne stremi k poudarjenemu družbeno angažiranemu sporočilu, kot bi bilo mogoče pričakovati ob ekskluzivni dokumentaciji gejevske skupnosti. Paatos k (v kontekstu rodea neobičajni) prisotnosti pop hitičev, dragic in pobleščičenih kavbojskih klobukov dostopa izključno z estetskega vidika, fotografije, posnete v sproščenem in intimnem vzdušju, pa ostajajo znotraj skupnosti, njenih pripadnic in pripadnikov ter njihovih aktivnosti.

Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.

Paatos je fotografsko gradivo, uporabljeno v fotoknjigi, posnela v osmih letih, ko se je nenehno vračala k ljudem, ki so tvorili stalni del skupnosti, in v različnih mestih, kot so Fort Worth, Texas City, Las Vegas, Nevada, Phoenix in Santa Fe, kjer so potekala tekmovanja iz gejevskega rodea. Knjiga Junaki je izšla v omejenem številu 80 izvodov v ročno izdelani škatli v barvah ameriške zastave, ki vsebuje štiri mehko vezane knjižice, naslovljene s številkami od ena do štiri, dve zgibanki in časopis, ki je na voljo tudi kot samostojna izdaja. Slednji vsebuje največ informacij o tematiki fotoknjige, saj v njem podrobneje spoznamo širši kontekst gejevskega rodea iz osebnih zgodb treh dolgoletnih članov; Paatos je pogovore z in med njimi zapisala leta 2019, torej že skoraj po desetletju poznanstva. V prvem poglavju Incredible Journey (Neverjetno popotovanje) spoznamo Chucka, ki poetično pripoveduje zgodovino gejevskega rodea, pojasnjuje, kako sam doživlja pripadnost tej skupnosti, in niza anekdote iz svojega petindvajsetletnega udejstvovanja v njej. V naslednjem poglavju It’s all-welcoming (Vsesprejemajoče je) beremo o osebni izkušnji v obliki pogovora med Philom in Drewom, ki obujata spomine na začetke in pripovedujeta o izkušnjah, ki sta jih nabrala v aktivnih letih tekmovanja in življenja v tesnih stikih z ljudmi z istimi strastmi kot onadva. V časopisu na dvojnih straneh, razporejenih po vsej notranjosti, spremljamo poezijo Devona Deminga, ki poudarja nostalgični ritem pripovedi o gejevskem rodeu, značilnem za celotni projekt Karoliine Paatos, tako v fotografijah kot besedilih. Skupnost je predstavljena kot samozadostna, sprejemajoča in ljubeča. V oči bode, da so besede prepuščene le »starešinam« gejevskega rodea, ki tako očitneje kot drugi postanejo junaki, medtem ko je vsem preostalim sicer prisotnim na fotografijah, dekletom, ženskam, mlajšim tekmovalcem, dragicam in misicam, gledalcem in oboževalkam, odvzeta možnost izražanja lastnega mnenja in so obsojeni na kontekst avtoričinega objektiva. Tako bralke in bralci dobimo neuravnotežen vpogled skozi dva različna medija, besede pripovedujejo le o določenem vidiku skupnosti, medtem ko s fotografijami razumemo, da se tam skriva še veliko več, a ostane zavito v pripoved vizualnega jezika.

Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.

Medtem ko v časopisni izdaji najdemo fotografije iz arene, razmršene konjske repe v pesku in kontra svetlobi, približane podrobnosti opreme za rodeo in presunljive portrete tekmovalcev v domačem okolju ali med preživljanjem prostega časa, je v štirih mehko vezanih knjižicah tematska razdelitev fotografij veliko očitnejša. Vsaka izmed njih se odpira s po enim citatom iz pogovorov, objavljenih v časopisu. Vsaka je posvečena določenemu vidiku gejevskega rodea. Zelena knjižica One (Ena) ali It’s been an incredible journey (Bilo je neverjetno popotovanje) nam kot edina izdaja, vezana po krajši stranici, pričakovano ponudi horizonte prostranih pokrajin, vrhov obarvanih rdeče, meglic nad polji in oddaljenih mest, izginjajočih v somraku. Od dnevne svetlobe potujemo k noči, ritem pripovedi pa še dodatno zaznamujejo črno-bele fotografije srednjega formata, tiskane na papir v barvi naslovnice, ki so posvečene detajlom opreme za skrb za živino ter infrastrukturnim značilnostim aren za rodeo. Tovrstni prijem vmesnih barvnih strani je prisoten v vseh nadaljnjih knjižicah, a le v prvi pride do izraza z močnim kontrastom med prostranostjo pokrajin in bližnjimi posnetki podrobnosti. Prva knjižica je tudi edina, ki ne vsebuje fotografij ljudi, glavnega motiva vseh naslednjih. V drugi knjižici tako najdemo raznovrstne portrete »rodeo družine« med nakupovanjem, skrbjo za ljubljenčke ali pa med pripravami na tekmovanja. Tretja se dokumentarno posveča dogajanju v glavni areni, jahačem in jahačicam, tehničnim podrobnostim tekmovanj, opremi in dogajanju na tribunah. Zadnja knjižica s platnicami rožnate barve pa nas z modnimi podrobnostmi v areni, kot so rožnata peresa, zataknjena v kavbojske klobuke, in kičasta metuljeva krila v konjski grivi, odpelje v večerno življenje članov gejevskega rodeo združenja. To se kaže kot živahno in bleščeče, močno vpeto v drag kulturo, s pevskimi nastopi in tekmovanji misic. Prav v tem delu besedna kontekstualizacija najbolj manjka, saj v zgodbah, objavljenih v časopisu, nihče ne govori o večernih dogodkih ter o tem, na kakšen način so povezani z rodeom, če sploh so del njega. Drag vidik združenja je tako videti kot javna skrivnost, nekaj, kar je jasno prisotno, a nereflektirano – prikazano kot užitek in zabava. Dokumentirano je kot izključno fascinantno, čeprav ima tako splošno sprejeto fluidno prehajanje moških v misice in žensk v tradicionalne kavboje znotraj skupnosti lahko tudi očitno politično pomenski značaj in sporočilo, saj se upira vzpostavljenim in pričakovanim družbenim vlogam.

Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.

Dokumentiranje gejevskega, ne pa tradicionalnega rodea, znotraj katerega Karoliine Paatos nameni več prostora že omenjenim starešinam, ne pa bolj odklonskim ali neobičajnim likom, kar je sicer nenavadno, je zanimivo v kontekstu njene prejšnje raziskave arhetipov patriarhalnega moškega, vezanega na določeno geografsko območje. V fotografski študiji Mačo videz (Macho Looks) iz leta 2006, ki jo je izpeljala skupaj z Johanno Kannasmaa na dodiplomskem študiju vizualnih komunikacij na Univerzi v Lahtiju na Finskem, se je namreč posvetila tematiki mačo kulture zahodnega Balkana. Podobe stereotipnih moških, pogosto oblečenih v ponarejene trenirke znane znamke s črto, z izrazom na obrazu, ki želi oponašati ameriškega uličnega gangsterja ali pa kakšnega slavnega nogometaša z gelirano frizuro med poziranjem poleg svojega zloščenega avtomobila, sta avtorici večinoma posneli na potovanju po Bosni. Fotografije sta pozneje objavili skupaj z besedilom, ki je sicer dostopno le v finščini, a je, na podlagi angleškega povzetka, kontekstualiziralo vizualno gradivo s teorijami spola in družbene moči. Tovrsten zunanji pogled in širše umeščanje v dostopne razprave in preizpraševanje tradicije znotraj sodobnosti umanjka v avtoričinem celotnem projektu o kavbojski kulturi. Paatos v doslej dostopnih delih še ni vzpostavila kritične distance do lastne fascinacije nad izbrano temo, ki jo sama opisuje kot preizpraševanje obstoja otroških superjunakov. In tako tudi mi z njo ostanemo znotraj zaprtega kroga družine, tradicionalne ali mavrične, ki zamiži ob dejstvu, da se ponavadi otroci igrajo kavboje in indijance in da tradicionalno življenje vse bolj onemogoča porast masovne živinorejske industrije, medtem ko ima mavrična družina goreče in nasilne nasprotnike v zanikovalcih istospolne usmerjenosti. Četudi se vsega tega avtorica gotovo zaveda, pa Junaki ne postavljajo vprašanj, temveč ostanejo zgolj vizualna dokumentacija enega izmed možnih načinov življenja znotraj kavbojske skupnosti. Kljub temu gejevski rodeo s popotovanjem po različnih knjižnih formatih spoznamo nadvse podrobno. Obsežen poklon, ki ga je Paatos dala tradiciji znotraj tradicije, je zaobjet še z dvema serijama, natisnjenima v obliki zgibank, ki tvorita prvo in zadnjo »platnico« vsebine v škatli. Začetna vsebuje bližnje posnetke tradicionalnih zaponk za pasove, ki zapenjajo ženske in moške hlače. Tovrstne zaponke se dedujejo generacijsko ali osvojijo kot pokali na tekmovanjih v rodeu ter so značilen simbol rodea nasploh kot pomembnega dela kavbojske kulture. Sklepno serijo, najabstraktnejšo med vsemi, pa tvori cikel črno-belih fotografij arenskega podija, tal, polnega sledi v prahu, ki ostanejo kot sled preteklega dogajanja. Kompilacija vseh elementov avtorske knjige je razgibana in raznovrstna. Zgibanki nas z motivi, ki pripadajo rodeu na splošno, uvedejo v tematiko celotnega projekta in iz nje tudi nadvse elegantno odpeljejo, barvne knjižice pa dopolnijo in razširijo časopisni vložek, ki s svojimi poetičnimi in vsebinskimi besedili deluje kot osrednje informacijsko gonilo celotnega projekta. Izdaja avtorske knjige Junaki je tako v svoji kompleksnosti tehnično izpopolnjena in estetsko dovršena.

Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.
Karoliina Paatos, iz fotoknjige Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.

Projekt Kontrola & kritika je sofinanciran s strani Ministrstva za kulturo Republike Slovenije v okviru razpisa Redni letni javni projektni razpis za sofinanciranje programskih vsebin medijev v letu 2021.

Heroes
Karoliina Paatos
The Angry Bat, 2021

Velikost: 26 × 38.5 cm
44 strani
ISBN 978-961-93414-8-3

Zdi se, da se avtorica, ki jo je v otroštvu zaznamovala podoba skrivnostnega junaškega jezdeca po preriji, vrača v svoje spomine ter njej pomembno in dragoceno podobo kavbojev...
Karoliina Paatos, fotoknjiga Heroes (založba The Angry Bat, 2021). Z dovoljenjem The Angry Bat.

Heroes
Karoliina Paatos
The Angry Bat, 2021

Velikost: 26 × 38.5 cm
44 strani
ISBN 978-961-93414-8-3

Sorodne objave

prijavi se

prijavi se na novice in pozive za projekte in prispevke
novice

Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje

otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00

avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri

kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik

  • 18.00: Predavanje Victorja Burgina: Kaj je kamera? Kje je fotografija?
  • 19.00: Predstavitev nove številke revije Fotografije (Kamera in aparat: Izbrani spisi Victorja Burgina) v pogovoru z umetnikom in teoretikom Victorjem Burginom in Ilijo T. Tomanićem, piscem spremne besede k slovenskemu prevodu. Pogovor bo moderiral Jan Babnik, gl. in odgovorni urednik revije Fotografija
  • 20.30: razprodaja preteklih številk revije Fotografija

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.