Amalia Ulman, fotografinja in umetnica

Amalia Ulman, fotografinja in umetnica

Amalia Ulman: Excellences & Perfections, 2014.
Sodobna potrošniška kultura se namreč izjemno pozitivno odziva na vizualne manifestacije bogastva, priljubljenosti in poželjivih življenjskih slogov, kar Instagram omogoča in spodbuja.

Umetnica Amalia Ulman (1989) se v svoji praksi nenehno spoprijema s sodobno fenomenologijo lepotnih idealov, družbenih pričakovanj in voajerizma, ki se najbolj očitno promovirajo v reklamni industriji in na družbenih omrežjih. Sprva se je posvečala neposredni manipulaciji medijskih podob, medtem ko je skozi velika vrata v svet umetnosti vstopila s performativno akcijo Odličnosti in popolnosti (Excellences & Perfections), s katero se je z vso svojo pojavnostjo in razkazovanjem poželjivega življenjskega sloga podala med instantne zvezde. Rezultati petmesečne akcije, ko je privzela namišljeno identiteto in dogodke iz svojega življenja vsakodnevno objavljala na mreži Instagram, so bili pričakovano učinkoviti. 

Dominantna popularna kultura namreč kroji okus in postavlja merila svojim sledilcem, zato je neizbežno uniformna in predvidljiva. Instagram, omrežje za distribucijo podob, je morda idealna platforma za bliskovito pridobivanje sledilcev in vzpostavljanje lastne blagovne znamke. Njegovi algoritmi so ustvarjeni na način, da analitičnemu uporabniku omogočajo hitro rast priljubljenosti lastnega profila. To, kar je nekoč občinstvo spremljalo v »lifestyle« revijah ali televizijskih resničnostnih šovih, je danes mogoče vzpostaviti na družbenih omrežjih z veliko manj produkcijskega vložka. Sodobna potrošniška kultura se namreč izjemno pozitivno odziva na vizualne manifestacije bogastva, priljubljenosti in poželjivih življenjskih slogov, kar Instagram omogoča in spodbuja. Zaradi vsega tega je prav to omrežje postalo logični izrazni kanal nekaterih umetnikov, ki pod vprašaj postavljajo naravo podobe in zakonitosti njene distribucije; na podoben način kot že desetletja ustvarjalci reagirajo na pojave vedno novih komunikacijskih sredstev in medijev.

Tako je Amalia Ulman leta 2014 opravila neprecenljivo sociološko raziskavo delovanja v okvirih družbenih omrežij (prvenstveno Instagram, a tudi Facebook). Preformans Odličnosti in popolnosti jo je prikazal v različnih vlogah in identitetah, kar privlači množice uporabnikov in omogoča znatno popularnost. Njena formula je bila preprosta. Občinstvu je ponudila zgodbo o osebnih transformacijah mlade ženske, ki se iz nedolžne najstnice, obdane s plišastimi igračami in popkulturnimi junaki, spremeni v poredno punco, ki ljubi divje zabave, denar in nasilje, ter nato v spiritualno zagovornico zdravega življenja, začinjenega z ekološko hrano, meditacijo in športom. 

Amalia Ulman: from the series Excellences & Perfections, 2014.
Amalia Ulman: from the series Excellences & Perfections, 2014.

Amalia Ulman, iz serije Odličnosti in popolnosti (Excellences & Perfections), 2014.

Njen profil je privabil množice sledilcev, ki so všečkali njene fabricirane podobe in pisali pomenljive (bodisi občudujoče, bodisi žaljive) komentarje. Amalia Ulman je tako uspešno uporabila medij fotografije in videa, da bi z načrtno distribucijo podob raziskala proces vzpostavljanja povsem namišljene identitete. Prav tako je načela vprašanje, do katere mere medij sam definira ustvarjanje in uporabo podob. Po petih mesecih obsesivnega nastopanja je umetnica naznanila, da je akcija končana, medtem ko je zbrano gradivo nemudoma začela uporabljati v klasičnih galerijskih kontekstih. Ne glede na to se je njeno delo primarno zgodilo v virtualnem prostoru svetovnega spleta, tej največji borzi digitalnih podob, in tam v veliki meri tudi ostalo. V slogu relacijske estetike, ki vzpostavlja situacije in vanje aktivno vključuje zainteresirano javnost, je uspela vzpostaviti platformo, znotraj katere je publika (večinoma nevede) sodelovala v umetniški akciji.

Pristop umetnice morda ni nič pretirano novega, saj je koncept privzemanja identitet, ki izhajajo iz klišejev popularne kulture in množičnih medijev, pred tem preizkusila že vrsta vizualnih ustvarjalcev, kot na primer Sanja Iveković (Tragedija neke Venere [Tragedija jedne venere], 1976) in Cindy Sherman (Nenaslovljeno, filmske sličice [Untitled, Film Stills], 1979). A v nasprotju z omenjenima je Amalia Ulman tovrstne situacije zaradi danosti in množičnosti medija uspela ustvariti v povsem »naredi sam« maniri in vanje vključiti tudi publiko, ki nemara ne obiskuje umetnostnih institucij. Tudi njen naslednji projekt Privilegij (Privilege, 2015−2018) se poigrava s klišeji dominantne družbe in popularne kulture, vendar je anonimna in drzna akcija na družbenih omrežjih še vedno tisto delo, ki je najbolje ujelo duha hitro spreminjajočega se časa.

Sodobna potrošniška kultura se namreč izjemno pozitivno odziva na vizualne manifestacije bogastva, priljubljenosti in poželjivih življenjskih slogov, kar Instagram omogoča in spodbuja.

Sorodne objave

prijavi se

prijavi se na novice in pozive za projekte in prispevke
novice

Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri

kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik

  • 18.00: Predavanje Victorja Burgina: Kaj je kamera? Kje je fotografija?
  • 19.00: Predstavitev nove številke revije Fotografije (Kamera in aparat: Izbrani spisi Victorja Burgina) v pogovoru z umetnikom in teoretikom Victorjem Burginom in Ilijo T. Tomanićem, piscem spremne besede k slovenskemu prevodu. Pogovor bo moderiral Jan Babnik, gl. in odgovorni urednik revije Fotografija
  • 20.30: razprodaja preteklih številk revije Fotografija

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

Kdaj: 18. julij 2019 ob 10.00
Trajanje:
90 min
Kje: Prvo preddverje Cankarjevega doma, Prešernova cesta 10, 1000 Ljubljana (vhod iz pasaže Maximarket)
Delavnico vodita: Leopold Štefanič in Neža Ternik

Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 09. april 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 24. junij 2019. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.

Kontaktiraje urednike na editors@membrana.si. Rok za predloge prispevkov (izvlečki dolžine 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 18.1. 2019. Rok za dokončane prispevke na podlagi sprejetih predlogov je 20.3.2019. Predloge pošljite na editors@membrana.org.

Kontaktiraje urednike na editors@membrana.org. Rok za dokončane prispevke na podlagi sprejetih predlogov je 30. september 2018. Predloge pošljite na editors@membrana.org.

kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Marc Riboud: Čuječi popotnik. Zavedni fotograf
kdaj: 14. junij 2018
trajanje: 17.00 – 19.00
moderatorka: Jasna Jernejšek
sodelujejo: Nada Žgank, Meta Krese, Jasna Podreka in Svetlana Slapšak

Naše spletno mesto uporablja piškotke za izboljšanje naših storitev. Kot uporabnik se morate strinjati z uporabo in sprejeti naše pogoje. Trenutno uporabljamo samo piškotke, ki so potrebni za normalno delovanje spletne strani. Za več informacij obiščite naš pravilnik o zasebnosti in pogoje storitev. Za več informacij o piškotkih, ki jih uporabljamo, si oglejte spodnji seznam.

Ta piškotek je nujen za aplikacije PHP. Piškotek se uporablja za shranjevanje in identifikacijo edinstvenega ID-ja uporabniške seje za namen upravljanja uporabniške seje na spletnem mestu. Piškotek je sejni piškotek in se izbriše, ko so vsa okna brskalnika zaprta.

Strinjam se z uporabo piškotkov, strinjam se s pogoji storitve in pravilnikom o zasebnosti in želim še naprej uporabljati spletno stran.