Amalia Ulman, fotografinja in umetnica

Amalia Ulman, fotografinja in umetnica

Amalia Ulman: Excellences & Perfections, 2014.
Sodobna potrošniška kultura se namreč izjemno pozitivno odziva na vizualne manifestacije bogastva, priljubljenosti in poželjivih življenjskih slogov, kar Instagram omogoča in spodbuja.

Umetnica Amalia Ulman (1989) se v svoji praksi nenehno spoprijema s sodobno fenomenologijo lepotnih idealov, družbenih pričakovanj in voajerizma, ki se najbolj očitno promovirajo v reklamni industriji in na družbenih omrežjih. Sprva se je posvečala neposredni manipulaciji medijskih podob, medtem ko je skozi velika vrata v svet umetnosti vstopila s performativno akcijo Odličnosti in popolnosti (Excellences & Perfections), s katero se je z vso svojo pojavnostjo in razkazovanjem poželjivega življenjskega sloga podala med instantne zvezde. Rezultati petmesečne akcije, ko je privzela namišljeno identiteto in dogodke iz svojega življenja vsakodnevno objavljala na mreži Instagram, so bili pričakovano učinkoviti. 

Dominantna popularna kultura namreč kroji okus in postavlja merila svojim sledilcem, zato je neizbežno uniformna in predvidljiva. Instagram, omrežje za distribucijo podob, je morda idealna platforma za bliskovito pridobivanje sledilcev in vzpostavljanje lastne blagovne znamke. Njegovi algoritmi so ustvarjeni na način, da analitičnemu uporabniku omogočajo hitro rast priljubljenosti lastnega profila. To, kar je nekoč občinstvo spremljalo v »lifestyle« revijah ali televizijskih resničnostnih šovih, je danes mogoče vzpostaviti na družbenih omrežjih z veliko manj produkcijskega vložka. Sodobna potrošniška kultura se namreč izjemno pozitivno odziva na vizualne manifestacije bogastva, priljubljenosti in poželjivih življenjskih slogov, kar Instagram omogoča in spodbuja. Zaradi vsega tega je prav to omrežje postalo logični izrazni kanal nekaterih umetnikov, ki pod vprašaj postavljajo naravo podobe in zakonitosti njene distribucije; na podoben način kot že desetletja ustvarjalci reagirajo na pojave vedno novih komunikacijskih sredstev in medijev.

Tako je Amalia Ulman leta 2014 opravila neprecenljivo sociološko raziskavo delovanja v okvirih družbenih omrežij (prvenstveno Instagram, a tudi Facebook). Preformans Odličnosti in popolnosti jo je prikazal v različnih vlogah in identitetah, kar privlači množice uporabnikov in omogoča znatno popularnost. Njena formula je bila preprosta. Občinstvu je ponudila zgodbo o osebnih transformacijah mlade ženske, ki se iz nedolžne najstnice, obdane s plišastimi igračami in popkulturnimi junaki, spremeni v poredno punco, ki ljubi divje zabave, denar in nasilje, ter nato v spiritualno zagovornico zdravega življenja, začinjenega z ekološko hrano, meditacijo in športom. 

Amalia Ulman: from the series Excellences & Perfections, 2014.
Amalia Ulman: from the series Excellences & Perfections, 2014.

Amalia Ulman, iz serije Odličnosti in popolnosti (Excellences & Perfections), 2014.

Njen profil je privabil množice sledilcev, ki so všečkali njene fabricirane podobe in pisali pomenljive (bodisi občudujoče, bodisi žaljive) komentarje. Amalia Ulman je tako uspešno uporabila medij fotografije in videa, da bi z načrtno distribucijo podob raziskala proces vzpostavljanja povsem namišljene identitete. Prav tako je načela vprašanje, do katere mere medij sam definira ustvarjanje in uporabo podob. Po petih mesecih obsesivnega nastopanja je umetnica naznanila, da je akcija končana, medtem ko je zbrano gradivo nemudoma začela uporabljati v klasičnih galerijskih kontekstih. Ne glede na to se je njeno delo primarno zgodilo v virtualnem prostoru svetovnega spleta, tej največji borzi digitalnih podob, in tam v veliki meri tudi ostalo. V slogu relacijske estetike, ki vzpostavlja situacije in vanje aktivno vključuje zainteresirano javnost, je uspela vzpostaviti platformo, znotraj katere je publika (večinoma nevede) sodelovala v umetniški akciji.

Pristop umetnice morda ni nič pretirano novega, saj je koncept privzemanja identitet, ki izhajajo iz klišejev popularne kulture in množičnih medijev, pred tem preizkusila že vrsta vizualnih ustvarjalcev, kot na primer Sanja Iveković (Tragedija neke Venere [Tragedija jedne venere], 1976) in Cindy Sherman (Nenaslovljeno, filmske sličice [Untitled, Film Stills], 1979). A v nasprotju z omenjenima je Amalia Ulman tovrstne situacije zaradi danosti in množičnosti medija uspela ustvariti v povsem »naredi sam« maniri in vanje vključiti tudi publiko, ki nemara ne obiskuje umetnostnih institucij. Tudi njen naslednji projekt Privilegij (Privilege, 2015−2018) se poigrava s klišeji dominantne družbe in popularne kulture, vendar je anonimna in drzna akcija na družbenih omrežjih še vedno tisto delo, ki je najbolje ujelo duha hitro spreminjajočega se časa.

Sodobna potrošniška kultura se namreč izjemno pozitivno odziva na vizualne manifestacije bogastva, priljubljenosti in poželjivih življenjskih slogov, kar Instagram omogoča in spodbuja.

Sorodne objave

Fabrica, 2016
70 strani
ISBN 978-88-98764-83-9

Ceiba, 2016
96 strani
90 fotografij
ISBN 978-1-941781-02-9

prijavi se

in začni prejemati zadnje novice in informacije o pozivih za prispevke in projekte
novice

Proposals deadline: July 27, 2020 (extended to August 10!). Contributions deadline: September 21, 2020 (extended to October 5, 2020!)

Kdaj: 27. junij 2019 ob 10.00
Trajanje:
90 min
Kje: Prvo preddverje Cankarjevega doma, Prešernova cesta 10, 1000 Ljubljana (vhod iz pasaže Maximarket)
Delavnico vodita: Leopold Štefanič in Neža Ternik

ROK PRIJAVE: do srede 24.1. 2018.
Prijave sprejemamo po elektronski pošti info@membrana.si in/ali na naslov Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana.

ROK PRIJAVE: do srede 24.1. 2018.
Prijave sprejemamo po elektronski pošti info@membrana.si in/ali na naslov Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana.

Prijave sprejemamo do vključno četrtka 16.3.2017 na:
elektronski naslov: info@membrana.si
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana

24. 11. 2016 ob 19.00 v Slovenski kinoteki z Godardovim filmskim esejem Hvalnica ljubezni (Éloge de l’amour, 2001) napovedujemo novo fotografsko-filmsko knjižno zbirko Kamera.

Naše spletno mesto uporablja piškotke za izboljšanje naših storitev. Kot uporabnik se morate strinjati z uporabo in sprejeti naše pogoje. Trenutno uporabljamo samo piškotke, ki so potrebni za normalno delovanje spletne strani. Za več informacij obiščite naš pravilnik o zasebnosti in pogoje storitev. Za več informacij o piškotkih, ki jih uporabljamo, si oglejte spodnji seznam.

Ta piškotek je nujen za aplikacije PHP. Piškotek se uporablja za shranjevanje in identifikacijo edinstvenega ID-ja uporabniške seje za namen upravljanja uporabniške seje na spletnem mestu. Piškotek je sejni piškotek in se izbriše, ko so vsa okna brskalnika zaprta.

Strinjam se z uporabo piškotkov, strinjam se s pogoji storitve in pravilnikom o zasebnosti in želim še naprej uporabljati spletno stran.