- 2010
- 01/12/2020
< 1 min.
Esej K filozofiji fotografije, ki je postal prava uspešnica (v nemščini so ga že desetkrat ponatisnili, preveden pa je v več kot dvajset jezikov), sodi med temeljna besedila s področja teorije fotografije, a obenem – kot bomo pokazali v nadaljevanju – pomeni več kot zgolj prispevek k tej teoriji. Po knjigah Camera lucida: zapiski o fotografiji (1992) Rolanda Barthesa, Rabe fotografije (1999) Johna Bergerja, O fotografiji (2001) Susan Sontag in Goreč od želje: zasnovanje fotografije (2010) Geoffreyja Batchna smo tako v slovenščini dobili še eno pomembno razpravo o fotografiji, hkrati pa ob Digitalnem videzu (Študentska založba, 2000) [1] še eno knjižno izdajo iz obsežnega opusa Viléma Flusserja – tehtnega, vendar v Sloveniji slabo poznanega filozofa, ki se je v prvi vrsti posvečal jeziku, komunikaciji, novim medijem in informacijski družbi.
»Rodil sem se 12. maja 1920 v Pragi. Študiral sem na Karlovi univerzi v Pragi in na Londonski šoli za ekonomijo.« Tako se začne Flusserjov kratek avtobiografski filozofski spis Auf der Suche nach Bedeutung, (V iskanju pomena, Edicoes Loyola, São Paulo 1975). Mladost je preživel v praškem intelektualno in umetniško opojnem ozračju. Vzgajan je bil v judovski družini, v nemškem in češkem jeziku. Malo po nacističnem zavzetju Prage leta 1939 Flusser s svojo bodočo ženo Edith Barth in njenimi starši emigrira v London, naslednje leto pa z Edith emigrirata v Brazilijo, v Rio de Janerio. Poročita se in preselita v São Paulo, kjer Flusser sprejme delo direktorja v tovarni elektronskih transformatorjev. Od leta 1959 je predaval filozofijo na Univerzi São Paulo. Leta 1963 je izdal Lingua e realidade (Jezik in resničnost, São Paulo 1963) s katerim se je v Braziliji dodobra uveljavil, si zagotovil redno profesuro na oddelku komunikologije na Fakulteti za komunikacijo in družbene vede v São Paulu, sprejet je bil tudi v Brazilski filozofski inštitut. Veliko je pisal za Revista Brasiliera de Filosofia in tudi za številne druge časopise npr. za brazilski Folha de São Paulo, kjer je v konec šestdesetih dnevno objavljal filozofske eseje. Njegova angažiranost in intelektualna vpetost v brazilsko družbo se je skrhala leta 1964, kot je general Castello Branco prevzel oblast v vojaškem državnem udaru. Od tedaj se je vse bolj posvečal profesuri, predavanjem in razvoju lastne misli, začel je tudi intenzivno pisati za nemške časopise (npr. Frankfurter Allgemeine Zeitung). Leta 1972 se je preselil v Italijo, štiri leta kasneje pa v Francijo, v Provanso. Vrnitev v Evropo, v odmaknjeno in idilično Provanso je bil nek poskus odmika od sveta in od družbene angažiranosti, predvsem pa si je Flusser tako vzel čas za lastne filozofske raziskave. V tem času se začne postopoma vse bolj zanimati za pojav novih medijev (video, računalniki) in možnosti, ki jih nove komunikacijske tehnologije predstavljajo za človeka (tudi pod vplivom prijatelja Louisa Beca, s katerim skupaj napiše »postmoderno« filozofsko – kulturno fikcijo Vampyroteuthis Infernalis, Vampirski ligenj iz pekla, izdano pri Immatrix Publications, Göttingen 1987). Leta 1983 pri založbi European Photography izda knjigo Für eine Philosophie der Fotografie (K filozofiji fotografije, Göttingen 1983), s katero se je v Evropi bliskovito uveljavil, začel je ponovno predavati in vse več objavljati na temo tehničnih podob, komunikacije, oblikovanja, ipd. Flusser je umrl v prometni nesreči novembra leta 1991 in sicer na poti s svojega prvega javnega predavanja v rodni Pragi.
»Koliko posnemovalen mora posnetek biti, da ima vpliv na tisto česar je posnetek? Koliko ‘resničen’ mora biti posnetek?«
Ⓒ 2021 Membrana - Vse pravice pridržane
avtor: Andreas Müller-Pohle
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
kuratorstvo in postavitev: Jan Babnik in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katja Ogrin
22. marec–14. maj 2023, Mala galerija Cankarjevega doma
Otvoritev: 22. marec ob 20. uri.
VODENI OGLEDI:
10. maj 2023 ob 13. uri, Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
14. maj 2023, ob 11. uri (zaključek razstave), Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
razstavljoči avtorji: Anne Noble, Ewa Doroszenko, Goran Bertok, Gorkem Ergun, Karina-Sirkku Kurz, Špela Šivic
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
zasnova: zavod Membrana (Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj)
kuratorstvo in postavitev: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katarina Hergouth
19. januar–1. marec 2022, Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: 19. januarja ob 19. uri.
Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje
otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00
avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.
kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri
20. januar–1. marec 2020 / Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: Predstavitev na strani CD
ČE, 30. jan 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, in Špelo Škulj, vizualno umetnico
ČE, 6. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Janom Babnikom, sokuratorjem razstave, in Miho Godcem, vizualnim umetnikom
ČE, 20. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, Miho Godcem in Valerie Wolf Gang, vizualnima umetnikoma
ČE, 27. feb 2020, ob 18.00 // Pogovor z Marion Balac, vizualno umetnico, in Jožetom Guno, docentom na Fakulteti za elektrotehniko UL
kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.
Kdaj: 18. julij 2019 ob 10.00
Trajanje: 90 min
Kje: Prvo preddverje Cankarjevega doma, Prešernova cesta 10, 1000 Ljubljana (vhod iz pasaže Maximarket)
Delavnico vodita: Leopold Štefanič in Neža Ternik