Montse Morcate
Montse Morcate je umetnica, raziskovalka in profesorica fotografije na Univerzi v Barceloni. Njene raziskave in umetniški projekti se ukvarjajo s fotografskimi reprezentacijami smrti, bolezni in žalovanja ter z njihovo povezavo z znanostjo in medicinsko humanistiko. V zadnjem obdobju je gostujoča znanstvena raziskovalka na univerzi Columbia in v Muzeju morbidne anatomije v New Yorku ter na oddelku za zgodovino znanosti na raziskovalnem inštitutu CSIC v Madridu. Je tudi soustanoviteljica raziskovalnega projekta “Deljenje bolečine in žalosti na splet: samoreferenčne digitalne podobe bolezni in smrti kot način za destigmatizacijo, povezovanje, vizibilizacijo in koprezenco”, ki je prejel raziskovalno subvencijo za digitalno humanistiko fundacije BBVA. Svoja dela razstavlja v Španiji, ZDA, Portoriku, Mehiki in Kolumbiji.
Ta prispevek, ki temelji na akademskih raziskavah o reprezentaciji smrti, žalovanja in znanosti, obravnava ponoven razcvet gačenja živali oz. taksidermije v New Yorku, kjer nove generacije umetnikov in rokodelcev raziskujejo estetske in etične omejitve te dejavnosti. Ker se taksidermija ukvarja z mrtvimi telesi živali, za veliko ljudi predstavlja občutljivo temo, pri čemer se osrednja nit razprav vrti okoli legitimnosti uporabe živalskih trupel ter potrebe po njihovem prepariranju in razkazovanju. Predmet analize so različni vidiki te prakse, bodisi klasična taksidermija, antropomorfna oblika ali pa sodobna umetnost na osnovi taksidermičnih praks, ob tem pa se preučujejo vprašanja, kot npr.: Ali je možno etična taksidermija? Ali je sprejemljiva t. i. komemorativna taksidermija v spomin na ljubljeno domačo žival? Zakaj gačenje privlači ali vzbuja odpor? Ali je gačenje kontroverzno samo zato, ker prevprašuje meje življenja, smrti in razkrajanja? Kakšen je prispevek nove generacije nagačevalcev?
- Ključne besede: gačenje, konzerviranje, New York City, smrt, taksidermija, umetnost
Montse Morcate je umetnica, raziskovalka in profesorica fotografije na Univerzi v Barceloni. Njene raziskave in umetniški projekti se ukvarjajo s fotografskimi reprezentacijami smrti, bolezni in žalovanja ter z njihovo povezavo z znanostjo in medicinsko humanistiko. V zadnjem obdobju je gostujoča znanstvena raziskovalka na univerzi Columbia in v Muzeju morbidne anatomije v New Yorku ter na oddelku za zgodovino znanosti na raziskovalnem inštitutu CSIC v Madridu. Je tudi soustanoviteljica raziskovalnega projekta “Deljenje bolečine in žalosti na splet: samoreferenčne digitalne podobe bolezni in smrti kot način za destigmatizacijo, povezovanje, vizibilizacijo in koprezenco”, ki je prejel raziskovalno subvencijo za digitalno humanistiko fundacije BBVA. Svoja dela razstavlja v Španiji, ZDA, Portoriku, Mehiki in Kolumbiji.
- Asma, S. T. 2001. Stuffed Animals and Pickled Heads. The Cultural Evolution of Natural History Museums. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.5617/nm.3499
- Maykut, A. 2015. “Anthropomorphic Mouse Taxidermy Class.” In The Morbid Anatomy Anthology, edited by Joanna Ebenstein and Colin Dickey, 406–417. New York: Morbid Anatomy Press.
- Morrison, P. A. 2008. Walter Potter and his Museum of Curious Taxidermy. Berkshire: Lavenham Press.