- št. -
- 2023
- 28/06/2023
9 min.
Maša Žekš (1993) je diplomirana kulturologinja Vzhodne Azije, umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka. Na Filozofski fakulteti v Ljubljani zaključuje magistrski študij na Oddelku za umetnostno zgodovino na temo geneze čebelje emblematike ljubljanskih operozov. Od leta 2016 je sodelavka spletne platforme Koridor, za katero piše kritike razstav, reportaže in opravlja intervjuje s področja sodobne likovne produkcije. Sodelovala je pri kuriranju razstav v ljubljanski galeriji DobraVaga, butičnemu festivalu FOTO VIST 2021 in je sodelavka pri projektnem prostoru R SPACE.
Prispevek obravnava fotoknjigo, ki vsebuje kuriran izbor sodobne mačje umetniške fotografije. Ta je z javnim pozivom nastala v sodelovanju mlade neodvisne založbe Yoffy Press in ameriške fundacije Humble Arts Foundation. Knjiga obsega več kot 70 fotografij umetnic in umetnikov z vsega sveta, na njih pa se v različnih oblikah pojavljajo mačke. Povod za zbirko je bila želja po sofisticirani in resni umetniški fotografiji, ki bi v nasprotju s siceršnjo digitalno podobo mačk na spletu tem živalim povrnila dostojanstvo, njihovim upodobitvam pa estetsko globino. Izbranih in podrobneje predstavljenih je šest fotografij, ki ilustrirajo različne pristope vključevanja mačk v posamezna dela in širše serije. Porajata se vprašanji, do katere mere zbirka resnično izpolnjuje zastavljene cilje in ali bi zavoljo tematike kuratorski pristop terjal nekoliko več poguma in pozornosti pri izboru avtorjev. Šest let po izidu knjige se namreč zdi, da je prav mačja podoba tista, ki se svoje stimulativne prezence in digitalne priljubljenosti v vseh odvodnih oblikah nikakor ne more otresti, četudi ji tik za petami sledijo mikavne fotografije in videi rakunov, oposumov, vider in lisic.
Maša Žekš (1993) je diplomirana kulturologinja Vzhodne Azije, umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka. Na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani zaključuje magistrski študij na katedri za umetnostno zgodovino na temo geneze čebelje emblematike ljubljanskih operozov. Od leta 2016 je sodelavka spletne platforme Koridor, za katero piše kritike razstav, intervjuje in reportaže s področja sodobne likovne produkcije. Kot sokuratorka je delovala z Mestno galerijo Nova Gorica, Miklovo hišo v Ribnici, Layerjevo hišo v Kranju, ter z butičnim festivalom FOTO VIST 2021. Je sodelavka ljubljanskih galerij DobraVaga in Galerija Y in tudi soavtorica para-umetniškega projekta Kritiški pose(la)dek, ki se ukvarja s pisanjem in urednikovanjem likovne kritike.
Knjiga je nastala v sodelovanju avtorjev s Humble Arts Foundation
Jamie Campbell, Ryan Oskin, Scott Klinger, Todd Fisher, Lex Thompson, Jill Greenberg, C. Mackenzie, Sandra Stark, Maria Chirco, Jamil Hellu, Adelaide Ivánova, Isolde Woudstra, Elisabeth Smolarz, Varvara Mikushkina, Pamela Pecchio, Susan Worsham, Tamara Kametani, Jeanette May, Alexandra Crockett, Audrey Bardou, Sandy Carson, Amy Stein, Owen Mundy, Colleen Cunningham, Rachelle Mozman, Rebecca Smeyne, Devin Yalkin, Dimitri Valentijn, Jamie Campbell, Madoka Hasegawa, Natalia Wiernik, Torsten Schumann, Ben Alper, Isabella Stahl, Melissa Eder, David Williams, Jennifer Greenburg, Geoffrey Ellis, Geralyn Shukwit, Millee Tibbs, Orrie King, Marina Caneve, Stephen Shore, Brea Souders, Asger Carlsen, Robin Schwartz, Arne Svenson, Alice Hargrave, Jessica Labatte, Robert Shaw, Aneta Bartos, Pawel Alicki, Timothy Archibald, Lissa Rivera, Amy Lombard, Barney Kulok, Ruben Natal-San Miguel, Blake Andrews, Dag Nordbrenden, Sinaida Michalskaja, David Brandon Geeting, James Johnson, Jason Hogue, Rachel Rampleman, Yogamaya Von Hippel, Christina Kerns, Ileana Hernandez, Rich Rollins, Dustin Fenstermacher, Michael Bach, Sarah Wilmer, Sheila Zhao, Bjarne Bare, Serrah Russell, Lolly Koon.
Prispevek obravnava obsežno fotoknjigo Laurence Philomène iz leta 2022 naslovljeno Puberty. Avtorski projekt obsega dokumentiranje lastnega življenja med letoma 2019 in 2021, zaznamujejo pa ga ekstravagantni avtoportreti, akt, presunljive barvne kompozicije in osebna pripoved na osnovi trans aktivizma. Glavne teme knjige so hormonska terapija, z barvami nasičen domač interier in pandemija. Avtor_ica, ki je svojo umetniško pot pričel_a s fotografiranjem otroških modnih lutk in nadaljeval_a s portretiranjem kanadske kvir skupnosti, se v avtobiografskem projektu posveča lastni tranziciji, introspekciji, duševnemu zdravju in prijateljem. Fotografije odražajo duh časa, so zelo intimne, nežne in vizualno privlačne, odlikujejo pa jih kreativna raba barve, zanimivo kadriranje in realizem. Rezultat lovljenja ravnotežja med utrinki zasebnega življenja in povednimi, skrbno kuriranimi aktivističnimi avtoportreti je razgibana pripoved, ki navkljub specifični tematiki jasno nagovarja širše občinstvo, nebinarne osebe pa postavlja na zemljevid sodobne umetniške prakse.
Maša Žekš (1993) je diplomirana kulturologinja Vzhodne Azije, umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka. Na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani zaključuje magistrski študij na katedri za umetnostno zgodovino na temo geneze čebelje emblematike ljubljanskih operozov. Od leta 2016 je sodelavka spletne platforme Koridor, za katero piše kritike razstav, intervjuje in reportaže s področja sodobne likovne produkcije. Kot sokuratorka je delovala z Mestno galerijo Nova Gorica, Miklovo hišo v Ribnici, Layerjevo hišo v Kranju, ter z butičnim festivalom FOTO VIST 2021. Je sodelavka ljubljanskih galerij DobraVaga in Galerija Y in tudi soavtorica para-umetniškega projekta Kritiški pose(la)dek, ki se ukvarja s pisanjem in urednikovanjem likovne kritike.
Laurence Philomène je nebinarni_a umetnik_ca iz Montreala, ki ustvarja barvite podobe in video dela na podlagi svojih izkušenj kronično bolne transspolne osebe. Njen_a praksa z zelo nasičenimi, filmskimi in ranljivimi podobami slavi transspolnost in preučuje identiteto kot prostor, ki se nenehno spreminja. Za ustvarjanje podob se je začel_a zanimati v najstniških letih in od takrat uporablja fotografijo in video kot prostor za eksperimentiranje in dokumentiranje prek spola izražene identitete. S kamero kot procesom vzajemne skrbi [in skrbi zase] želi s svojim delom (kot ljubezenskim pismom svoji skupnosti) humanizirati identitete, ki so bile v preteklosti marginalizirane. Laurence je časten_na član_ica skupine The 30 (»PDN 30« – 2020), prejemnik_ca štipendije Getty Images Creatives In Quarantine Bursary (2020), štipendije fundacije Lucie za porajajoče umetnike (2019) in štipendije v okviru mentorskega programa Women Photograph 2020. Njen_a dela so bila predstavljena na številnih razstavah in v publikacijah po vsem svetu, vključno s samostojnimi razstavami v Kanadi, Franciji, Nemčiji, na Poljskem in v ZDA.
Tradicija zgodovine črpa svoje korenine iz mitologije in prakse pripovedovanja zgodb. Pričujoči esej dekonstruira že obstoječa zgodovinska dejstva in postopoma uvede novo pripoved, ki z viri podkrepljeno zgodovinopisje briše meje med fantazijskim in resničnim. Pripoved sledi fotografski časovnici in v glavnem povzema resnične dogodke življenja slovenskega heroja; Janeza Evangelista Kreka. Gre za zgodovinsko romantično dramo, kjer je pod drobnogled vzeta njegova manj znana afera s pozabljeno Josipino Eržen; nastajanje Majniške deklaracije in prebujanja slovenskega naroda se namreč ni dogajalo brez osebnostnih dram. Koliko napisanega se je zgodilo in koliko ne, se prepušča posamezniku in njegovim raziskovalnim sposobnostim. Na ta način se zgodovinopisje vrača k mitološkemu, prepolnemu pretiravanja in mitoloških zveri — potenciranih osebnostih in nauka polnih bajeslovnosti.
Slikovno gradivo:
Tradicija zgodovine črpa svoje korenine iz mitologije in prakse pripovedovanja zgodb. Pričujoči esej dekonstruira že obstoječa zgodovinska dejstva in postopoma uvede novo pripoved, ki z viri podkrepljeno zgodovinopisje briše meje med fantazijskim in resničnim. Pripoved sledi fotografski časovnici in v glavnem povzema resnične dogodke življenja slovenskega heroja; Janeza Evangelista Kreka. Gre za zgodovinsko romantično dramo, kjer je pod drobnogled vzeta njegova manj znana afera s pozabljeno Josipino Eržen; nastajanje Majniške deklaracije in prebujanja slovenskega naroda se namreč ni dogajalo brez osebnostnih dram. Koliko napisanega se je zgodilo in koliko ne, se prepušča posamezniku in njegovim raziskovalnim sposobnostim. Na ta način se zgodovinopisje vrača k mitološkemu, prepolnemu pretiravanja in mitoloških zveri — potenciranih osebnostih in nauka polnih bajeslovnosti.
Slikovno gradivo:
Prispevek obravnava najnovejšo knjigo ameriškega fotografa Stephena Shora z naslovom Modern Instances: The Craft of Photography, ki sestoji iz kratke avtobiografije, spominov na otroštvo in predstavitev začetkov njegove fotografske kariere. Vključuje številne zgodbe, pripetljaje, asociacije in navezave na druge ustvarjalce, vzornike, literarna in likovna dela, glasbo in gledališče. Sproščeno in izjemno intimno pisanje spremljajo njegove avtorske fotografije, fotografije njegovih kolegov in reprodukcije umetnostnozgodovinskih vzorcev, notnih zapisov, izsekov iz filmov in animacij, športnih dogodkov in rokopisov. Tok misli o različnih vrstah fotoaparatov in pristopov h kadriranju ter motrenju medija dopolnjujeta korespondenca s prijateljem fotografom Georgeem Milesom in zapisovanje nostalgičnih spominov o newyorškemu druženju s tedanjo umetniško elito, preminulih hišnih ljubljenčkih, družinskih dramah in uživanju psihedeličnih drog.
Maša Žekš (1993) je diplomirana kulturologinja Vzhodne Azije, umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka. Na Filozofski fakulteti v Ljubljani zaključuje magistrski študij na katedri za umetnostno zgodovino na temo geneze čebelje emblematike ljubljanskih operozov. Od leta 2016 je sodelavka spletne platforme Koridor, za katero piše kritike razstav, intervjuje in reportaže s področja sodobne likovne produkcije. Sodelovala je pri kuriranju razstav v Miklovi hiši v Ribnici, butičnem festivalu FOTO VIST 2021 in je sodelavka v ljubljanski galeriji DobraVaga in Galeriji Y. Je tudi soavtorica para-umetniškega projekta Kritiški pose(la)dek, ki se ukvarja s pisanjem in urejanjem likovne kritike.
Ponjava 2 je letna pregledna razstava najboljših študijskih projektov katedre za fotografijo na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje. Tako kot lanska Ponjava je bila tudi letošnja sprejeta s solidno mero zanimanja in razumevanja, predvsem pa radovednosti, kaj vse nam prinašajo mladi umetniki, ki so pri koncu študijske poti. Študentje so vsaj leto dni aktivno delali na svojih projektih in v skladu s študijem preizpraševali medij fotografije. Rezultat so umetniška dela različnih dimenzij in medijev, ki naj bi vsebovala dolgotrajno razvijajoč, praviloma smiseln koncept. Vprašanje je le, kako se to odraža na razstavi in ali so s svojimi deli dostavili tisto, kar so želeli. Podrobneje je obravnavanih šest izbranih projektov z razstave.
Maša Žekš (1993) je diplomirana kulturologinja Vzhodne Azije, umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka. Na Filozofski fakulteti v Ljubljani zaključuje magistrski študij na katedri za umetnostno zgodovino na temo geneze čebelje emblematike ljubljanskih operozov. Od leta 2016 je sodelavka spletne platforme Koridor, za katero piše kritike razstav, intervjuje in reportaže s področja sodobne likovne produkcije. Sodelovala je pri kuriranju razstav v Miklovi hiši v Ribnici, butičnem festivalu FOTO VIST 2021 in je sodelavka v ljubljanski galeriji DobraVaga in Galeriji Y. Je tudi soavtorica para-umetniškega projekta Kritiški pose(la)dek, ki se ukvarja s pisanjem in urejanjem likovne kritike.
“V viktorijanski dobi so novi tehnični pripomočki so postali humanizirani, transformirani v človeške pravljične like – fotoaparat menih, teleskop velikan, mikroskop služabnik, čarobni pomočniki, ki glavnemu liku čarovnika pomagajo razkriti skrivnosti univerzuma.”
Ⓒ 2021 Membrana - Vse pravice pridržane
avtor: Andreas Müller-Pohle
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
kuratorstvo in postavitev: Jan Babnik in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katja Ogrin
22. marec–14. maj 2023, Mala galerija Cankarjevega doma
Otvoritev: 22. marec ob 20. uri.
VODENI OGLEDI:
10. maj 2023 ob 13. uri, Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
14. maj 2023, ob 11. uri (zaključek razstave), Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
razstavljoči avtorji: Anne Noble, Ewa Doroszenko, Goran Bertok, Gorkem Ergun, Karina-Sirkku Kurz, Špela Šivic
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
zasnova: zavod Membrana (Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj)
kuratorstvo in postavitev: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katarina Hergouth
19. januar–1. marec 2022, Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: 19. januarja ob 19. uri.
Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje
otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00
avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.
kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri
20. januar–1. marec 2020 / Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: Predstavitev na strani CD
ČE, 30. jan 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, in Špelo Škulj, vizualno umetnico
ČE, 6. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Janom Babnikom, sokuratorjem razstave, in Miho Godcem, vizualnim umetnikom
ČE, 20. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, Miho Godcem in Valerie Wolf Gang, vizualnima umetnikoma
ČE, 27. feb 2020, ob 18.00 // Pogovor z Marion Balac, vizualno umetnico, in Jožetom Guno, docentom na Fakulteti za elektrotehniko UL
kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.