- št. 74
- 2017
- 04/12/2020
Čas branja: < 1 minuta
Martha Rosler (1943) ustvarja na področju fotografije, videa, performansa, kiparstva in instalacij. Njeno delo pogosto naslavlja javni prostor in »pokrajino« vsakdana, še posebej v oziru vpliva na ženske. Njene fotografske serije krajev prehoda in sistemov transporta – letališč, cest, podzemnih železnic in ulic – so bile pogosto razstavljane. Objavila je veliko esejev o umetnosti in kulturi. Roslerjeva že vrsto let ustvarja dela o vojni in »nacionalnem varnostnem ozračju«, v katerih povezuje domače vsakodnevne izkušnje z vojno v tujini. Nasprotujoč vojni v Afganistanu in Iraku je znova oživila svoje dobro znane serije fotomontaž Lep dom: pripeljati vojno domov (House Beautiful: Bringing the War Home), ki so sprva nastale kot nasprotovanje vojni v Vietnamu. Roslerjeva je imela številne razstave v muzejih in galerijah po vsem svetu. Konec leta 2012 je predstavila svoj performans in instalacijo Meta-monumentalna garažna razprodaja (Meta-Monumental Garage Sale) v Muzeju sodobne umetnosti v New Yorku.
Članka ameriške teoretičarke in umetnice Marthe Rosler »Dokumentarni fotografiji do dna in ob rob« in »Postdokumentarizem, postfotografija?« predstavljata kritiko družbene vloge klasične dokumentarne fotografije in z njo prepletenega fotografskega modernizma. Njeno delo nas opozarja na nemoč dokumentarne fotografije, na njeno imanentno ujetost v razredne položaje in razmerja moči. Martha Rosler opozori na neposredno participacijo fotografije pri vzdrževanju družbenega (izkoriščevalskega) statusa quo – torej celo na sokrivdo fotografije pri vzdrževanju in reproduciranju družbenih razmer.
Precejšnjemu delu tradicije dokumentarne fotografije Roslerjeva očita voajerizem, formalizem, estetizacijo, zakrinkano brezbrižnost, proizvajanje naturalističnega estetskega učinka za odmaknjenega in pasivnega gledalca in ne nazadnje – grobo viktimizacijo. Ne samo da so kot posamezniki žrtve sistema, tudi apriori so predstavljeni kot žrtve. Torej so fotografske žrtve ali žrtve fotografije. Ne glede na samo izpričan in povzdigovan namen dokumentarnih fotografov (fotografirati pomeni opozarjati na nehumanosti – osvetljevati »najtemnejše kotičke« družbe, kar enačimo z opozarjanjem na krivice, zavzemanjem za trpeče, skratka: fotografirati pomeni delovati v prid fotografiranih – mantra liberalnega, zavzetega, humanističnega dokumentarizma) ima dokumentarna fotografija neki svojstven namen, družbeno funkcijo, ki ni in seveda nikoli ne more biti zgolj funkcija, ki ji jo nameni fotograf. V tem smislu Martha Rosler vseskozi preiskuje dokumentarno fotografijo v njeni družbeni funkciji in dokumentarnega fotografa, upoštevajoč njegov družbeni položaj. Pri tem se skorajda ne more izogniti kritiki lika in vloge dokumentarnega fotografa s sredine 20. stoletja kot (Rosler, 2017a, str. 29) »kombinacije eksoticizma, turizma, voajerizma, psihologizma in metafizike, pehanja za trofejami – in kariero«. Njen teoretski in fotografija 89 fotografski sopotnik Allan Sekula, nepresenetljivo, njen pristop označi za »proti-humanističen«.
Martha Rosler (1943) ustvarja na področju fotografije, videa, performansa, kiparstva in instalacij. Njeno delo pogosto naslavlja javni prostor in »pokrajino« vsakdana, še posebej v oziru vpliva na ženske. Njene fotografske serije krajev prehoda in sistemov transporta – letališč, cest, podzemnih železnic in ulic – so bile pogosto razstavljane. Objavila je veliko esejev o umetnosti in kulturi. Roslerjeva že vrsto let ustvarja dela o vojni in »nacionalnem varnostnem ozračju«, v katerih povezuje domače vsakodnevne izkušnje z vojno v tujini. Nasprotujoč vojni v Afganistanu in Iraku je znova oživila svoje dobro znane serije fotomontaž Lep dom: pripeljati vojno domov (House Beautiful: Bringing the War Home), ki so sprva nastale kot nasprotovanje vojni v Vietnamu. Roslerjeva je imela številne razstave v muzejih in galerijah po vsem svetu. Konec leta 2012 je predstavila svoj performans in instalacijo Meta-monumentalna garažna razprodaja (Meta-Monumental Garage Sale) v Muzeju sodobne umetnosti v New Yorku.
Naše spletno mesto uporablja piškotke za izboljšanje naših storitev. Kot uporabnik se morate strinjati z uporabo in sprejeti naše pogoje. Trenutno uporabljamo samo piškotke, ki so potrebni za normalno delovanje spletne strani. Za več informacij obiščite naš pravilnik o zasebnosti in pogoje storitev. Za več informacij o piškotkih, ki jih uporabljamo, si oglejte spodnji seznam.
Ta piškotek je nujen za aplikacije PHP. Piškotek se uporablja za shranjevanje in identifikacijo edinstvenega ID-ja uporabniške seje za namen upravljanja uporabniške seje na spletnem mestu. Piškotek je sejni piškotek in se izbriše, ko so vsa okna brskalnika zaprta.
Strinjam se z uporabo piškotkov, strinjam se s pogoji storitve in pravilnikom o zasebnosti in želim še naprej uporabljati spletno stran.