Janaki Somaiya
Janaki Somaiya piše doktorsko dizertacijo iz sociologije na Univerzi v Aucklandu na Novi Zelandiji. Pri raziskovanju se osredotoča na analizo slik, ki jih uporabniki delijo na družbenih medijih, pri čemer se poslužuje psihoanalitično-semiotične metode. Prek tega skuša fenomen družbenih medijev umestiti v razlago poznega kapitalizma in njegovih ideoloških očrtov. Pred tem so se njene raziskave vrtele okrog Dekolonializacije sociologije in socioloških praks v Indiji s pomočjo foucaultovske teoretične leče (Decolonizing Sociology and Sociological Practices in India using a Foucauldian Theoretical Lens). Janaki je tudi aktivistka. Sodelovala je pri ustanavljanju hitro rastročega zunajparlamentarnega levičarskega gibanja v Aotearoi na Novi Zelandiji. Njene prakse pogosto posežejo tudi v učilnico – na Univerzi v Aucklandu namreč dodiplomske študente poučuje sociologijo. Pri raziskovanju jo med drugim zanimajo kritična pedagogika, marksistična kritična teorija, lacanovska psihoanaliza, Althusser in kritika ideologije, semiotika, analiza vizualne kulture in študije družbenih medijev.
Ker uporabniki družbenih medijev ustvarjajo lastne vsebine, kot so slike, videoposnetki in podobno, in potemtakem lastne reprezentacije, pogosto domnevamo, da ti mediji večinoma niso obremenjeni z različnimi ideološkimi dispozitivi, ki bi jim jih vsiljevali od zgoraj. Ustvarjanje slik je diskurzivna praksa, posredovana skozi številne družbene in kulturne vplive, s katerimi se srečujemo v vsakdanjem življenju. Kot pri vsaki drugi obliki komunikacije določene prakse deljenja slik postanejo bolj dominantne, ko prečijo vrsto konotativnih pomenov in njihovih ideoloških razsežnosti. Znotraj trenutne konjunkture globalnega potrošniškega kapitalizma dominantni kulturni red zahteva maksimalizacijo uživanja skozi potrošnjo. Esej ponuja semiotično branje določenega izseka popotnih slik, ki jih delijo uporabniki na Instagramu, s čimer želi izpostaviti razmerje med popotnimi fotografijami, uživanjem kot ideologijo in kapitalizmom. Zagovarja stališče, da potovanje ni zgolj aktivnost, temveč blago, ki ga trošimo, prodaja pa nam ga turistična industrija. Življenjska protislovja v globalnem kapitalizmu ostajajo, širijo se neenakost, prekarne delovne razmere, priložnostne delovne pogodbe in borne plače. Za mnoge materialni užitki ostajajo zgolj privid, ventil za ideološke prisile k užitku pa najdejo v slikah, ki si jih delimo. Ko na družbenih medijih delimo popotne slike za poglede in »všečke« gledalcev, ne gre zgolj za spomine na potovanje, ki smo ga opravili, ampak tudi za potrditev lastnega uživanja. Gledalcem teh podob užitek drugih, ki se nanaša na potrošnjo, predstavlja nekaj zavidanja vrednega ali pa si jih postavijo za ideal, ob katerem si domišljajo lastni užitek. Kapitalizem zahteva uživanje v obliki potrošništva in tisti, ki ne morejo uživati, imajo vso »svobodo«, da lahko fantazirajo o podobnih užitkih v prihodnosti. V neoliberalnem globalnem kapitalizmu je »svoboda« modna beseda, uživanje pa jedro, ki podpira in vzdržuje njegovo ideologijo.
- Ključne besede: družbeni mediji, ideologija, kapitalizem, potovanje, uživanje
Janaki Somaiya piše doktorsko dizertacijo iz sociologije na Univerzi v Aucklandu na Novi Zelandiji. Pri raziskovanju se osredotoča na analizo slik, ki jih uporabniki delijo na družbenih medijih, pri čemer se poslužuje psihoanalitično-semiotične metode. Prek tega skuša fenomen družbenih medijev umestiti v razlago poznega kapitalizma in njegovih ideoloških očrtov. Pred tem so se njene raziskave vrtele okrog Dekolonializacije sociologije in socioloških praks v Indiji s pomočjo foucaultovske teoretične leče (Decolonizing Sociology and Sociological Practices in India using a Foucauldian Theoretical Lens). Janaki je tudi aktivistka. Sodelovala je pri ustanavljanju hitro rastročega zunajparlamentarnega levičarskega gibanja v Aotearoi na Novi Zelandiji. Njene prakse pogosto posežejo tudi v učilnico – na Univerzi v Aucklandu namreč dodiplomske študente poučuje sociologijo. Pri raziskovanju jo med drugim zanimajo kritična pedagogika, marksistična kritična teorija, lacanovska psihoanaliza, Althusser in kritika ideologije, semiotika, analiza vizualne kulture in študije družbenih medijev.
- Althusser, L., 1973. Ideology and Ideological State Apparatuses. V: L. Althusser. Lenin and Philosophy and Other Essays. La Pensee: Monthly Review Press. Dostopno tukaj. [Dostopano 12. Dec. 2018] V slovenskem prevodu: Althusser, L., 2018. Ideologija in ideološki aparati države. V: Ideologija in ideološki aparati države in drugi spisi. Ljubljana: Založba /*cf.
- Barthes, R., 1978. The Photographic Message. V: Image-Music-Text. Trans. by S. Heath. New York: Hill and Wang.
- Barthes, R. 2000. Mythologies. London: Vintage. V slovenskem prevodu: Barthes, R., 2015. Mitologije. Ljubljana: Krtina.
- Baudrillard, J. 1998. The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage.
- Bauman, Z. 1997. Postmodernity and its Discontents. Cambridge: Polity Press.
- Berger, J. 1972. Ways of Seeing. London: Penguin Classics. V slovenskem prevodu: Berger, J., 2008. Načini gledanja. Ljubljana: Zavod Emanat; [Šmarje-Sap]: Buča.
- Cremin, C. 2009. Never Employable Enough: The (Im)possibility of Satisfying the Boss’s Desire. Organization, 17(2), str. 131–149. https://doi.org/10.1177/1350508409341112
- Data Indicator: Worldbank. 2016. The World Bank Website. Dostopno tukaj. [Dostopano 12. Dec. 2018]
- Debord, G. 1970. The Society of the Spectacle. Detroit: Black and Red Press. V slovenskem prevodu: Debord, G., 1997. Družba spektakla. Časopis za kritiko znanosti. 25(182), str. 41–58.
- Gerlitz, C., & Helmond, A., 2013. The Like Economy: Social Buttons and the Data-intensive Web. New Media & Society, 15(8), str. 1348–1365. DOI:10.1177/1461444812472322
- Goodwin, I., Griffin, C., Lyons, A., McCreanor, T., & Barnes, H. M., 2016, February. Precarious Popularity: Facebook Drinking Photos, The Attention Economy, the Regime of the Branded Self. Social Media+Society, 2(1), str. 1–13. DOI:10.1177/2056305116628889
- Google Images, Search words: travel yoga Instagram. 2018. Dostopno tukaj. [Dostopano 2. Okt., 2018]. Copyright 2018 by Google and the Google logo are registered trademarks of Google LLC, used with permission.
- Google Images. Search words: travel Instagram. 2018. Dostopno tukaj. [Dostopano 2. Okt., 2018]. Copyright 2018 by Google and the Google logo are registered trademarks of Google LLC, used with permission.
- Google trends. Search words: Solo travel. 2018. Dostopno tukaj. [Dostopano 3. Okt., 2018]
- Hall, S., 1985. Signification, Representation, Ideology: Althusser and the Post-structuralist Debates. Critical Studies in Mass Communication, 2(2), str. 91–114. DOI:10.1080/15295038509360070
- Hall, S., 2005. Encoding/decoding. V: Hall, S., Hobson, D., Lowe, A. & Willis, P., eds. Culture, Media, Language. str. 117–127. London, New York: Routledge.
- McGowen, T., 2004. The End of Dissatisfaction? Jacques Lacan and the Emerging Society of Enjoyment. Retrieved March 7, 2017, from Project Muse Database
- Myunghwa, K., & Schuett, M. A., 2013. Determinants of Sharing Travel Experiences in Social Media. Journal of Tourism and Marketing, 30(1-2), str. 93–107. DOI:10.108 0/10548408.2013.751237
- Popp, R. K., 2012. The Holiday Makers: Magazines, Advertising and Mass Tourism in Postwar America. [na spletu] Baltimore: Louisiana State University Press. Dostopno tukaj. [Dostopano 9. maj, 2018].
- Reilly, A., 2015. Low-cost Labour or Cultural Exchange? Reforming the Working Holiday Visa Programme. The Economic and Labour Relations Review, 26(3), str. 474–489. DOI:10.1177/1035304615598160
- White, L., 2010. Facebook, Friends and Photos: A Snapshot into Social Networking for Generating Travel Ideas. V: Sharda, N. Tourism Informatics: Visual Travel Recommender Systems, Social Communities and User Interface Design. New York: Information Science Reference. str. 115–129. DOI:10.4018/978-1-60566-818-5
- Žižek, S., 1991. For they know not what they do: Enjoyment as a political factor. London New York: Verso.
- Žižek, S. (Writer), & Fiennes, S. (Director), 2012. The Pervert’s Guide to Ideology [Motion Picture]. Zietgeist Films.