- št. -
- 2022
- 28/10/2022
18 min.
Asko Lehmuskallio je univerzitetni raziskovalec na Univerzi v Tampereju na Finskem in začasni profesor vizualne kulturologije. Pri raziskovanju se osredotoča na antropologijo medijev, vizualne študije in digitalno kulturo. Študiral in sodeloval je z univerzami na Finskem, v Španiji, Nemčiji in ZDA. Lehmuskallio je eden od ustanovnih članov Nordijske mreže za digitalno vizualnost (Nordic Network for Digital Visuality) in predsednik mreže za interdisciplinarne študije vizualnosti Diaphanes. Med njegovimi nedavnimi objavami so knjige Pictorial Practices in a »Cam Era« (Tampere Univ. Press, 2012), #snapshot: Cameras Amongst Us (sourednik A. Rastenberger, Finnish Museum of Photography, 2014) in Digital Photography and Everyday Life (sourednik E. Gómez Cruz, Routledge, 2016). Trenutno dela kot glavni raziskovalec pri projektu Digitalni obraz (Digital Face, 2016–2019) Finske akademije.
Asko Lehmuskallio in Roland Meyer razpravljata o vlogi slik in optičnih medijev pri prepoznavanju obrazov. Kakšne so razlike in podobnosti med operativnimi podobami in bolj tradicionalnim osredotočanjem na portrete? Kako poudarek na praksah upodabljanja spreminja naše razumevanje vizualnih kultur? Katero delo v nemško govorečih državah je v zadnjem času vzbudilo zanimanje za preučevanje podob obrazov in kakšne posledice ima to za naše razumevanje družbenosti? Prepoznavanje obrazov že nekaj časa velja za pomembno temo v javnih in akademskih razpravah, saj ga tako nacionalne države kot zelo različna podjetja in posamezniki vse pogosteje uporabljajo »na divje«. Roland Meyer že vrsto let spremlja pomisleke, ki se porajajo v zvezi s temi tehnologijami, ter razpravlja o predhodnikih in prednikih današnjih tehnologij. Njegovi knjigi Operativni portreti (Operative Portraits) in Prepoznavanje obrazov (Gesichtserkennung) sta v nemško govorečih državah poželi precej zanimanja, nenazadnje tudi zato, ker Meyer odkrito nasprotuje uporabi tehnologije prepoznavanja obrazov. Svoja kritična stališča povezuje s širšim razumevanjem pravice do lastne podobe, ki je v Nemčiji tudi zakonsko zaščitena. A kot vsi vemo, pravice do lastne podobe ne spoštujejo po vsem svetu.
Asko Lehmuskallio je profesor vizualnih študij na Univerzi v Tampereju na Finskem, kjer se osredotoča na medsebojne odnose med podobami, telesi in vizualnimi tehnologijami. Veliko je objavljal, med drugim o neprofesionalni uporabi fotoaparatov, urejanju medosebnih meja v digitalnih okoljih, zgodovini potnega lista, pomenu obraza, fotografiji in migracijah ter pojmu fotoaparata.
Roland Meyer je raziskovalec medijev in vizualne kulture, ki se osredotoča na zgodovino in teorijo kultur digitalnih podob. Trenutno je raziskovalec v skupnem raziskovalnem centru SFB 1567 »Virtualni življenjski svetovi« na Univerzi Ruhr v Bochumu. Med drugim je objavil prispevke o (pred)zgodovini prepoznavanja obrazov in njegovih sodobnih posledicah. V svojih sedanjih raziskavah se osredotoča na digitalne slikovne arhive, navigacijske podobe in medijsko arheologijo razširjenih prostorov.
Grimase pomenijo pomemben nabor izrazov na obrazu, ki se uporabljajo pri umeščenih interakcijah za preizpraševanje družbenih hierarhij in razmerij moči. So pravo nasprotje toplega nasmeha, ki vabi k skupnim žariščem pozornosti. Na fotografijah, ki nas obdajajo, le redko najdemo grimase, nasprotno pa je nasmešek izraz, ki je na upodobitvah naših »družb obraza« (Macho, 2011) tako rekoč vseprisoten. Zanimivo pa je, da potreba po upodabljanju nasmeškov proizvaja vedno več slik, na katerih niso upodobljeni le nasmeški, temveč vedno več različic kvazinasmeškov. To so izrazi obraza, ki bi jih po Goffmanu lahko opredelili kot »grimase z zobmi«. Grimase z zobmi sicer razkrivajo določene vidike tega, kako nastanejo nasmeški za potrebe upodabljanja v naših družbah obraza, a v prispevku ugotavljam, da poleg tega potrebujemo več grimas, pa manj nasmeškov, da ne pozabimo, zakaj je treba družbene hierarhije in razmerja moči, ki še zdaleč niso zgolj abstraktni pojavi, ob umeščenih interakcijah vedno znova preizpraševati.
Asko Lehmuskallio je univerzitetni raziskovalec na Univerzi v Tampereju na Finskem in začasni profesor vizualne kulturologije. Pri raziskovanju se osredotoča na antropologijo medijev, vizualne študije in digitalno kulturo. Študiral in sodeloval je z univerzami na Finskem, v Španiji, Nemčiji in ZDA. Lehmuskallio je eden od ustanovnih članov Nordijske mreže za digitalno vizualnost (Nordic Network for Digital Visuality) in predsednik mreže za interdisciplinarne študije vizualnosti Diaphanes. Med njegovimi nedavnimi objavami so knjige Pictorial Practices in a »Cam Era« (Tampere Univ. Press, 2012), #snapshot: Cameras Amongst Us (sourednik A. Rastenberger, Finnish Museum of Photography, 2014) in Digital Photography and Everyday Life (sourednik E. Gómez Cruz, Routledge, 2016). Trenutno dela kot glavni raziskovalec pri projektu Digitalni obraz (Digital Face, 2016–2019) Finske akademije.
“Vsaka slika preteklosti, ki je sedanjost ne prepozna kot eno lastnih skrbi, grozi, da bo nepovratno izginila.”
Ⓒ 2021 Membrana - Vse pravice pridržane
avtor: Andreas Müller-Pohle
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
kuratorstvo in postavitev: Jan Babnik in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katja Ogrin
22. marec–14. maj 2023, Mala galerija Cankarjevega doma
Otvoritev: 22. marec ob 20. uri.
VODENI OGLEDI:
10. maj 2023 ob 13. uri, Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
14. maj 2023, ob 11. uri (zaključek razstave), Mala galerija Cankarjevega dom (vodi Jan Babnik)
razstavljoči avtorji: Anne Noble, Ewa Doroszenko, Goran Bertok, Gorkem Ergun, Karina-Sirkku Kurz, Špela Šivic
produkcija: Cankarjev dom, kulturni in kongresni center, Ljubljana in zavod Membrana
zasnova: zavod Membrana (Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj)
kuratorstvo in postavitev: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kustosinja razstavnega programa Cankarjevega doma: Katarina Hergouth
19. januar–1. marec 2022, Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: 19. januarja ob 19. uri.
Koža, 19. januar – 1. marec 2022
Mednarodna fotografska razstava
Cankarjev dom, prvo preddverje
otvoritev: 19.1.2022 ob 19:00
avtorji: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic
zasnova razstave: zavod Membrana – Jan Babnik, Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
kuratorstvo: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj
produkcija: Cankarjev dom in zavod Membrana
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 30. avgust 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 4. oktober 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Podaljšan rok za oddajo predlogov prispevkov (povzetki dolžine do 150 besed in/ali slikovno gradivo) je 11. junij 2021. Podaljšan rok za oddajo celotnih prispevkov na podlagi izbranih predlogov je 16. avgust 2021. Predloge pošljite prek spletnega obrazca ali se obrnite na nas prek kontaktnega obrazca in/ali naslova editors(at)membrana.org.
Prijave sprejemamo do vključno ponedeljka 26. 10. 2020 na:
elektronski naslov: info@membrana.org
in/ali
poštni naslov: Membrana, Maurerjeva 8, 1000 Ljubljana
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 27. julij 2020. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 21. september 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.
kje: Cankarjev dom, sejna soba M3/4
kdaj: 27. februar 2020, 0b 18. uri
20. januar–1. marec 2020 / Prvo preddverje Cankarjevega doma
Otvoritev: Predstavitev na strani CD
ČE, 30. jan 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, in Špelo Škulj, vizualno umetnico
ČE, 6. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Janom Babnikom, sokuratorjem razstave, in Miho Godcem, vizualnim umetnikom
ČE, 20. feb 2020, ob 18.00 // Vodstvo po razstavi z Jasno Jernejšek, sokuratorko razstave, Miho Godcem in Valerie Wolf Gang, vizualnima umetnikoma
ČE, 27. feb 2020, ob 18.00 // Pogovor z Marion Balac, vizualno umetnico, in Jožetom Guno, docentom na Fakulteti za elektrotehniko UL
kje: Galerija Jakopič, Ljubljana, v sklopu razstave Jaka Babnik: Pigmalion
kdaj: 5. december 2019
trajanje: 18.00 – 21.00
sodelujeta: dr. Victor Burgin, dr. Ilija T. Tomanić
moderator: dr. Jan Babnik
Rok za oddajo osnutkov prispevkov (150 besed povzetka in/ali vizualije) je 16. december 2019. Rok za oddajo dokončanih prispevkov sprejetih osnutkov je 16. marec 2020. Osnutke pošljite preko spletnega obrazca na: https://www.membrana.si/proposal/ ali nas kontaktirajte neposredno na editors@membrana.org.